הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הולכים לעיבוד
 
לא מעט סרטי קולנוע המבוססים על ספרים מצליחים, עתידים לצאת לאקרנים ב-2009. רוני לוין מקווה שלא יהרסו לו את החוויה
מאת רוני לוין | 27.01.2009
 

מאז ומתמיד החיבור בין ספרים לסרטים יצר התנגשות בין שני עולמות. למרות היתרון הברור של הקולנוע בשימוש באמצעים ויזואליים, הספר לעולם יהיה יצירה מורכבת ועמוקה יותר, ויאפשר את התפתחותם של רבדים נוספים אצל הדמויות. אסי דיין טען פעם שהכיף הגדול בקריאת ספר, טמון ביכולתו של הקורא להיות הבמאי, המלהק, המלביש, התאורן וכל תפקיד אחר העולה על רוחו. על פי משפט זה, אין ממש היגיון כאשר הבמאי מחליט כי הטירה המפוארת למרגלות האגם שנמצאת בדמיוני, היא למעשה דירת ארבעה חדרים במרכז העיר (משיקולי תקציב) ואידיאת השלמות והיופי שיצרתי עבור הדמות הראשית, מגולמת על ידי בלונדינית (היחידה שהייתה פנויה) עם יכולת משחק בינונית. בכלל, קשה למצוא שיקול אמנותי ממשי לעבד ספר לסרט ואכן בעבר היו לא מעט יצירות ספרותיות שהלכו לאיבוד בתרגום לשפה הקולנועית.

למרות זאת, המגמה הזו גוברת מאוד בשנים האחרונות, במרבית הפעמים, מתוך שיקולים מסחריים. בהנחה שאנשים שאהבו את הספר, ילכו לראות את הסרט, ללא קשר לטיב העיבוד. אולם בחלק מין המקרים הבמאי כן מצליח להציג יצירה שעומדת בזכות עצמה. "על העיוורון", "נער החידות ממומביי" ו"הסיפור המופלא של בנג'מין באטן" זכו לאחרונה בהערכה קולנועית, למרות היותם מבוססים על רבי מכר ספרותיים. נראה כי הקשר בין עולם הסיפורת להוליווד ימשיך להיות הדוק.

הבמאי הצליח להציג יצירה שעומדת בזכות עצמה. "הסיפור המופלא של בנג'מין באטן"
 

לאחרונה, ראו אור הוצאות מחודשות של יצירות ספרותיות אשר עובדו לסרטים עטורי פרסים. "ארוחת בוקר בטיפני'ס" (הוצאת כתר), ספרו המפורסם של טרומן קפוטה מ-1958 זכה בשני אוסקרים ושישה פרסים בינלאומיים, עבור הסרט שנשא את אותו השם. "בלב האפלה" (במקור "לב המאפליה" הוצאת ידיעות אחרונות) של ג'וזף קונרד הוא הרומן שעליו מבוסס סרטו הבלתי נשכח של פרנסיס פורד קופולה, "אפוקליפסה עכשיו", אשר זכה גם הוא בשני אוסקרים ו-13 זכיות בפסטיבלים בינלאומיים. "חלון פנורמי", שתורגמה השנה לעברית (הוצאת אחוזת בית) היא קלאסיקה מ-1961 שנכתבה על ידי ריצ'רד ייטס וזכתה השנה לעיבוד קולנועי בכיכובם של לאונרדו דיקפריו וקייט וינסלייט. הסרט כבר זיכה את משתתפיו בפרס דקל הזהב ומועמדות לשלושה פסלי אוסקר.

בעתיד הקרוב אנו צפויים לחזות בספרים נוספים שיעברו התאמה קולנועית. "איגוד השוטרים היידים" הוא פרויקט מסקרן, בעיקר בזכות שמות העוסקים במלאכת עיבודו. מייקל שייבון, הסופר היהודי אמריקאי המוערך כתב את הספר, על התסריט הקולנועי אחראים האחים כהן. העלילה מתארת סיטואציה דמיונית בה היהודים הפסידו בקרב על פלסטינה ב-1948, ולכן הקונגרס האמריקאי כונן מחוז מיוחד עבורם בדרום אלסקה כמקלט מדיני למשך 60 שנה. עצם השילוב בין הסופר והתסריטאים וההיכרות עם עבודתם המופלאה של האחים כהן בעבר, מפתחים רף ציפיות גבוה כלפי סרט זה.

את "עליסה בארץ הפלאות" של לואיס קרול אין צורך להציג. הדבר היחיד שניתן לומר הוא שהספר מעולם לא זכה לעיבוד קולנועי ראוי. כנראה שגם הבמאי טים ברטון חשב כך והחליט לתרום לשם כך את יכולתו הקולנועית. על הנייר, החיבור בין הפנטזיה המתפרצת מסרטיו הקודמים של הבמאי להרפתקאותיה הדמיוניות (או לא) של הילדה החולמנית נראה מושלם. גם הפעם ברטון אינו פוסח על שחקן הבית שלו, ג'וני דפ, בתפקיד שבהחלט מסקרן לראות, הכובען המטורף.

סרט נוסף, מבוסס על ספרה המצליח של הסופרת היהודייה אמריקאית ניקול קראוס, "תולדות האהבה". המתאר קשר הנרקם בין אדם מבוגר וגלמוד בשם ליאו גרסקי, שנוהג להפיל מוצרים מהמדף בסופר רק כדי לזכות בתשומת לב, לבין נערה מקסימה וסקרנית בת 14 בשם עלמה, הנקראת על שם דמות בספר שאותו כתב גרסקי בצעירותו. הספר זכה לשבחי המבקרים (ובצדק) ומעניין יהיה לראות כיצד הקול המיוחד והמרגש של קראוס ילבש צורה בפורמט הקולנועי. אני ממליץ בחום לכל מי שקרא ואהב ספר מסוים להפעיל היטב את חוש הביקורת לפני שהוא הולך לראות את הסרט שיוצא בעקבותיו. לעיתים קרובות מדובר ברצח בדם קר ולעיתים אתה לא זוכר מה ראית בשנייה שקמת מהכיסא. אבל לעיתים רחוקות באמת מדובר בחוויה נהדרת, כזו ששווה בשבילה לצאת מהבית. אני מקווה שההמלצות שבטור זה, יהיו שייכות לסוג השלישי.

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
1 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
1. אין דימיון
רועי פרידמן 01.03.2009
 
 
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©