הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
גם לא בקטן
 
אנחנו לא אמריקה, ובניגוד לאובמה שממשיך להשתמש באינטרנט כאמצעי יעיל במיוחד, אצלנו ייצרו קמפיינים עלובים
מאת דרור פיק | 02.04.2009
 

את העובדה שנשיא ארה"ב ברק אובמה השתמש בקמפיין שלו, ביוטיוב, פליקר, פייסבוק וטוויטר ואת ההצלחה שהגיעה בעקבותיו אין צורך להזכיר למעט פרט קטן, את הקמפיין הזה התחילו אנשי המטה של אובמה למעלה משנתיים לפני מועד הבחירות. כמו בכל מה שמצליח בארה"ב ומוצא את עצמו מיד לאחר מכן בישראל, גם כאן הפוליטיקאים הישראלים חשבו שהם יכולים להפיק קמפיין וירטואלי. כאלה אנחנו, אמריקה אבל בקטן. אז זהו שלא.

הכאילו קמפיינים ברשת של המועמדים לראשות הממשלה היו די פתטיים בלשון המעטה. נכון, כולם שילמו לטוקבקיסטים, כולל המפלגות הקטנות, כולם פתחו פרופילים ברשתות חברתיות, כולם חיקו את אובמה במעשים וברמה הטכנית אפשר להגיד שעשו את זה די טוב אלא ששני דברים היו חסרים להם שם: סטייל וזמן.

מעדכן את חשבון הטוויטר שלו מהבלקברי האהוב. ברק אובמה ב youtube
 


למרות שקשה להאמין שאובמה עצמו היה מעורב בקמפיין ברשת, אבל אנשי המטה שלו הצליחו ליצור הרגשה שהוא שם, שהוא עצמו מעדכן את חשבון הטוויטר מהבלקברי האהוב שלו. הם הצליחו לתת תחושה שמה שנכתב, נעשה בסטייל שלו. אנשים קנו את זה. עובדה. לעומתו, בישראל לאף אחד לא היה ספק שמישהו שמקבל כסף, ובתמורה יושב וכותב בשם ציפי ליבני, בנימין נתניהו ואהוד ברק. ויותר מכך, שלמועמדים לא היה בכלל מושג מה קורה שם. אז אולי אנחנו לא תמימים כמו האמריקאים שקונים כל חרטא שמנסים למכור לנו באינטרנט, אבל אין ספק שאנשי יחסי הציבור יכלו לתת יותר. נכון, לא היה להם זמן להתכונן וזו לא אשמתם (למרות שישנם כאלה שיגידו שפוליטיקאים בארץ תמיד צריכים להיות מוכנים לבחירות), אבל חייבים להבין שכדי שקמפיין כזה יצליח, דרוש זמן.

כולם אוהבים לדבר על כך ששיווק ויראלי עובד, אבל גם לזה ישנם תנאים וחוקים וצריך לבצע התאמות, אי אפשר להעתיק את כל הרעיון של אובמה לישראל. אי אפשר גם יום אחד לקום ולהפציץ את הרשת בתעמולה. חלק ניכר מהאפקטיביות של שיווק ויראלי הוא שהוא כביכול מגיע מאנשים אמיתיים, ולא מהיחצ"נים. ההפצצה המסיבית גרמה לזה להיראות לא אמין וכזה שמזלזל באינטליגנציה של הגולשים הישראלים.

אז נכון שחלק מהקמפיינים, היה מוצלח יותר (למרות שקצת קשה לדעת עד כמה קמפיין כזה השפיע לטובה או לרעה על המצביעים) אבל, בשורה התחתונה, ההבדל הגדול בין אובמה לפוליטיקאים הישראלים היה ביום שאחרי. רק לשם השוואה קטנה: העדכון האחרון של ראש הממשלה נתניהו בטוויטר היה, למרבה האירוניה, בעשרים לחצות ב- 10 בפברואר - יום הבחירות, הטוויטר הרשמי של אובמה עדכן אותי תוך כדי שאני כותב את הטור הזה לפני 36 דקות בערך.

ההבדל הוא בסגנון. גם אם החבר'ה של הנשיא האמריקאי משתמשים ברשת ככלי יחסי ציבור נטו (למרות שלדעתי זו חלק מהאג'נדה שלו כנשיא, ולראייה ניתן לתת כדוגמה את הנאום השבועי שמועלה ליוטיוב) הם עדיין מסווים את זה יפה. אצל המועמדים שלנו לא היה כל ספק שהשימוש הוא פרסומי, יחצ"ני ותעמולתי נטו, ולא עמדה מאחוריו כל דעה לגבי התרומה של הרשת לחיינו, הפוליטקאים השתמשו בה לצרכים הצרים שלהם וזרקו אותה לאשפה כבר למחרת. אני בטוח שהיא התעוררה בבוקר ה-11 בפברואר, וממש הרגישה מנוצלת ונבגדת, מצד שני, זה היה צפוי, לא?

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
2 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
1. למה בארה''ב זה באמת מצליח
עומר 03.04.2009
 
 
2. עדכון
דרור 04.04.2009
 
 
 
עוד בנושא זה
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©