הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אסיר בלופ
 
הסרט הדוקומנטרי "רנה" מכניס את הצופים לעולמו של עבריין צעיר בעל כישרון כתיבה וקסם אישי, שבמשך 20 שנה חזר ונכנס לכלא, תוך יצירת מערכת יחסים מיוחדת במינה עם שרת התרבות של צ'כיה - הבמאית
מאת אילנה ליברמן | 10.05.2009
 

הסרט הצ'כי "רנה" של הבמאית הלנה טרשטיקובה הוא כזה שגורם לצופים בו לתהות. חוסר הנוחות והאבסורד מותירים תחושת חוסר אונים אל מול התנהגות מעורערת של אדם אחד. הניסיון לפתור את הבעיה, להבין את המניעים ולטלטל את המערכת הובילו למבוי סתום, זוהי דרכו של העולם. לאורך יותר מ-20 שנה עקבה טרשטיקובה אחר רנה. מאז היותו נער בן 16 עם בעיות התנהגותיות שמצליח לחיות תחת מסגרת אחת בלבד, בין כותלי הכלא.

רנה הוא בן למשפחה מפורקת, אביו נטש אותו וניתק עמו כל קשר, מערכת היחסים עם אימו הייתה מעורערת, כאשר רנה חש כי אין היא מעוניינת בשהות שלו בסביבתה. הוא בילה את עיקר זמנו בשוטטות ברחובות ובפאבים, משם הדרך לגניבה הייתה קצרה. לאורך שהותו בכלא, כתב רנה מכתבים לטרשטיקובה בהם הוא משתף אותה בתחושותיו ובהגיגיו. במכתביו התגלו אינטליגנציה וחוכמת חיים, כשלמרות גילו הצעיר, ניכר שהוא יודע לנתח את מצבו והתנהגותו הכפייתית באופן מושלם. לא ניתן להתגבר על התהייה כיצד אדם שמשכיל לקרוא את הסביבה כה טוב, לא משכיל להוציא עצמו מהלופ הזה.

יודע לנתח את מצבו והתנהגותו הכפייתית באופן מושלם. רנה
 

תחילה הייתה עוד תחושת תקווה, כי יעשה השינוי, ורנה לא ישוב עוד לכלא, אך הוא שב ויצא שוב ושוב. לאורך כל הדרך מתמקדת בו הבמאית. גם כאשר מופיעות על המסך דמויות אחרות, הבדידות של רנה בולטת יותר מכול. אך לא הבדידות היא שהובילה אותו להמשיך ולפשוע, לעיתים בפשעים מזערים, מתוך הידיעה שהוא ייתפס. רנה נהנה מתשומת הלב שסיפקה לו המצלמה, המכתבים וההתעסקות של טרשטיקובה בו. עד כי בשלב מסוים הוא פורץ לביתה. במכתבו אליה הניח כי עשה זאת על מנת למשוך את תשומת ליבה.

טרשטיקובה אף עזרה לרנה להוציא לאור את מכתביו אליה. שני ספרים הודפסו אך רנה המשיך לפשוע. מערכת היחסים בין הבמאית לרנה מורכבת בהרבה מהמוצג, ועל מנת להבין אותה באמת, הצופה מתבקש לקרוא בין השורות. באחת הסצנות הוא שואל אותה מה דעתה על מערכת היחסים בין במאי לבין אוביקט הצילום, טרשטיקובה מתחמקת באלגנטיות. אין ספק כי לעשיית הסרט הייתה השפעה רבה על רוטינת התנהגותו ואולי היה מקום להציג פרטים נוספים, שייתכן והיא לא חפצה באחריות שתוטל עליה בעקבותיהם. במהלך צילום הסרט מונתה טרשטיקובה לשרת התרבות בצ'כיה, והתפטרה לאחר זמן קצר.

בחירת הפסקול של מוסיקת תוכניות משטרה היא צורמת, לאחר שנועדה להגביר את המתח ולתאר את חיי הכלא. למעשה, רקע כזה מעיק על הצפייה וכלל לא משרת את המטרה. במקום לבנות מתח וציפייה, המוסיקה מגלה את העתיד לבוא. עם זאת, מדובר בסרט שחודר עמוק ולא משאיר את הצופה אדיש. רנה מודע ביותר להיותו "אובייקט צילום" כלשונו, מנצל זאת, ומנסה להאריך את הייחוד שניתן לו ככל האפשר, אפילו על חשבון החירות שלו. הסרט מוקרן במסגרת התחרות הבינלאומית בפסטיבל "דוקאביב" ביום שני 11/05/2009 בשעה 20:00 בסינמטק (2) בתל אביב. לאחר ההקרנה תספר טרשטיקובה על תהליך צילום הסרט, ותענה לשאלות הקהל.

עוד בפרויקט דוקאביבלאור הירח

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
0 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©