הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
סימפוניה של מתכת
 
שדה תעופה על איים מול חופי תל אביב אולי יהיה נוח יותר, אבל יפגע קשות באיכות החיים
מאת דרור עסיס | 20.05.2009
 

מטוס התכונן לקראת נחיתה בשדה התעופה הבינלאומי בתל אביב. הוא החל להנמיך, מגיע מכיוון דרום. ממקום מושבי בחוף פרישמן, צילן של כנפי המטוס שומרות שלא איצלה בשמש. למשך דקה אי אפשר היה לשמוע את הקליק המלווה את משחקי המטקות. באותם רגעים נראה היה כאילו הזמן עומד מלכת. עיניהם של כול הרוחצים בחוף, והצועדים בטיילת הופנו אל מטוס הג'מבו שהתקרב לנחיתה. לידי, מישהו אמר כי זה החדש של לופטהנזה. לא ניתן היה לפספס את קול זרימתו של השמן ההידראולי בזמן הוצאת גלגלי המטוס. סימפוניה של מתכת בשמי תל אביב.

ילד תל אביבי מתולתל עם ווקי טוקי מנסה ליצור קשר עם הטייס. מנקודת המבט שלי על חוף הים, נראה כאילו המטוס הולך להתנגש בשלושת גורדי השחקים שהוקמו על האי הסמוך. אבל שוב הוא חולף על ידם, שובל סילון ארוך נותר אחריו בעודו מנמיך, עוד רגע ונוגע במשטח האספלט הארוך. בינתיים, האנשים על החוף חוזרים לעיסוקם. השמש חזרה, האיש עם הצידנית הגדולה שוב צועק "ארטיק, ארטיק רבותי".

לא מדובר בקטע דמיוני אלא במה שעלול להתרחש. הרעיון לבנות שדה תעופה על אי בים נולד ביפאן, שהקימה מאז 1955 85 איים מלאכותיים, ועליהם כמה משדות התעופה הגדולים במדינה. במרץ 1997 החליטה ממשלת ישראל למנות וועדה בראשות מנכ"ל משרד התחבורה אז, נחום לנגנטל, שתבחן את העתקתו של שדה דב לים. הוועדה סיימה את העבודה, והגישה המלצות חיוביות, אולם עקב המצב הפוליטי הפרויקט הוקפא.

לא ניתן היה לפספס את קול זרימתו של השמן ההידראולי בזמן הוצאת גלגלי המטוס
תצלום : sxc

בעלי הקרקעות בגוש הגדול בצפון תל אביב (כ-1,800 דונם) הסכימו על פינוי שדה דב והפשרת השטח לבנייה. בתמורה תקבל המדינה 50% מזכויות הבנייה, כ-1.6 מיליארד דולר. על פי התוכנית, יוקמו מול חופי תל אביב הילטון, גורדון ותל ברוך - שלושה איים מלאכותיים. בכל אי ייבנו גורדי שחקים שיתנשאו לגבהים של 30-50 קומות ובהם בתי מלון, שטחי מסחר ודירות יוקרה למגורים (מהסוג שרובנו לא יוכל להרשות לעצמם). אם אתם מחפשים שקיעה רומנטית, עדיף שתדרימו ליפו או בת-ים.

עלות בניית כל אי תגיע למיליארד דולר. שווי הקרקע של כל אי תהיה 2-2.5  מיליארד דולר. בין האיים יחבר גשר, ומנהרה תת ימית תקיף את העיר תל אביב מצפון עד דרום. בחוות דעת של מומחים מטעם עמותת "אדם, טבע ודין" משנת 2000 נאמר כי האי צפוי לגרום נזק גדול לחופי הארץ. עלולה להיגרם פגיעה קשה בתנועת החול מחופי תל אביב צפונה, עד למרחק של 10 ק"מ. בנוסף, רעש ההמראות והנחיתות יפגע באיכות חיי התושבים, וגורדי השחקים יחסמו את קו הנוף לים התיכון.

במהלך השנים חלו שינויים בתוכניות. בנובמבר 2002 דובר על הקמת שני איים במקום שלושה, כאשר שדה תעופה יוקם על אי מול גלילות, ואי נוסף יוקם במקום שטרם הוחלט. לא מדובר פה באיים הקריביים, והם לא הולכים להיות כמו קופיפי או קו צ'אנג שבתאילנד אלא איים שבסיסם עשוי עפר פחם מתחנות הכוח של חברת החשמל. כמו חומה.

למרות שהמרחק עד מימוש התוכנית הוא עדיין גדול, ואולי הזוי, צפוי לשינויים, הרי שבחודש מרץ השנה כבר הגישו ארבעה משרדי אדריכלים את הצעותיהם לעיריית תל אביב לתכנון העתידי של מתחם שדה דב. ההחלטה בדבר העתקת השדה קרובה מתמיד, ואל תתפלאו אם בעוד כמה שנים כשתביטו לכיוון הים במקום כחול עמוק תראו אפור גדול.

עוד בפרויקט פסטיבל אקולנוע 

>>
עניין מסריח

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
0 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©