הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
היה סרט
 
חברת "בלוקבסטר" עושה ניסיונות פתטיים להישאר בשטח, ורוני לוין חוגג שמחה לאיד
מאת רוני לוין | 11.07.2009
 

כשענף השכרות הווידיאו היה בשיאו, לפני כמה שנים נקנסתי על ידי חברת "בלוקבסטר" בעלות השכרת סרט אחד, על שאיחרתי בהחזרתו ביום שלם. למרות תחנוני על חומרתו של גזר הדין ועל כך שהדבר נעשה בתום לב, הפקידה הקשוחה בעמדת הקבלה סירבה לוותר על העונש בטענה כי הוא ילמד אותי להבא לא לאחר. אינני יודע אם הלקח נלמד, אבל את המנוי ביטלתי והוא לא חודש מאז. והנה, עבר לא מעט זמן והיוצרות התהפכו - העולם כבר לא זקוק לחברה שמשכירה סרטים. תוכנות שיתוף קבצים ואתרים כמו "רפידשר" ו"פיילפלייר" מוטטו את מגדל השן בו שכנה החברה, ויחד איתו את מדיניות החזרת הסרטים הדרקונית.

נזכרתי בסיפור הזה בעקבות פרסומת של "בלוקבסטר" שראיתי לאחרונה שעוררה בי טיפה אמפתיה למצבה. בפרסומת הכריזה החברה על "מבצע קיץ מטורף שישאיר אתכם בבית: תשע השכרות DVD ב-99 שקלים בלבד". אז נכון ש-11 שקלים לסרט זה מחיר לא יקר כשלעצמו, אבל לעומת חינם, זה יקר מאוד. לתהליך דעיכתה של החברה אנו עדים כבר זמן רב: האיחוד עם רשת "ענק הווידיאו", צמצום הסניפים וסגירת חלק מהם, המעבר למודל מכירת סרטים, מוסיקה וקונסולות משחקים, והשמועות הרוחשות על פשיטת הרגל הקרבה של ספינת האם בארה"ב. מראים שמודל השכרת סרטים נמצא בתהליך עמוק של גסיסה.

זמן השכרה בלתי מוגבל והורדת סרטים באופן חוקי. Netflix
 

בעוד שבארץ ל"בלוקבסטר" אין כמעט מתחרים, בארה"ב קמה רשת "נטפליקס" שמציעה מספר רב יותר של כותרים במשלוח אישי עד הבית, זמן השכרה בלתי מוגבל והורדת סרטים באופן חוקי באינטרנט. בנוסף, אין לה אפילו סניף אחד ממשי, עניין שמצמצם באופן משמעותי את עלויות התפעול.

בארץ טוענים ראשי החברה שאין כל קשר בין "בלוקבסטר" המקומית לרשת העולמית, אולם במידה והשנייה תיפול זו תהיה מכה קשה לענף. ייאמר לזכותם שהם לא קופאים על השמרים, ומנסים למצוא פתרונות יצירתיים למצב. אחד מהם הוא מיזם שאפתני להקמת שירות שיתחרה ב"הוט" ו"יס" בשם Movie Box. הרעיון, בדומה ל"נטפליקס", הוא שאנשים יורידו באופן חוקי סרטים וסדרות ישירות לטלוויזיה באמצעות ממיר שיידע לקלוט את השידורים.

ייתכן והעיכוב במעבר של "בלוקבסטר" לצפייה בתכנים באמצעות האינטרנט היה טמון בציפייה שטכנולוגיית ה"בלו ריי" תחזיר את השכרות הסרטים למרכז הבמה. אולם בדומה לניסיון שנעשה בענף המוסיקה, גם כאן חלה אכזבה. ענף הורדות הסרטים באינטרנט הוכיח שהציבור כבר מזמן לא מעוניין באיכות אלא בנגישות. ה"בלו ריי" אינה טכנולוגיה חדשה אלא בסך הכול שכלול של טכנולוגיה קיימת, DVD משופר. ב"בלוקבסטר" התקשו להבין שלצרכנים אין כבר צורך במוצר מוחשי אלא במשהו נגיש ופשוט. גם העובדה שמחירו גבוה מאוד ושמדובר בסופו של דבר בחתיכת פלסטיק עם חור באמצע, לא תרמה להצלחה.

בסופו של דבר, עתידה של "בלוקבסטר" טמון ביכולת שלה להרגיל את הצרכנים לרכוש בחזרה תכנים בתשלום. ייתכן והיא איחרה כבר את הרכבת. אם יש דבר אחד שהמאבק בהורדה הפיראטית של המוסיקה לימד אותנו, הוא שהעניין מזכיר מאוד משחק מול נבחרת גרמניה, הצרכנים תמיד ינצחו. ניתן להציע להם דרך אלטרנטיבית, חוקית ופשוטה ובמידה והיא תיתפס כהוגנת כלפי שני הצדדים (ראה מקרה "אייטיונז") תיתכן דרך חדשה. הישרדותה או נפילתה של החברה תלויה בהרבה משתנים, אולם לפחות עניין אחד השתנה. משפטי שדה, כמו זה שנערך לי, כבר לא יהיו.  

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
0 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©