הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
לא לשם כך התכנסנו
 
בתי הספר בפתח תקווה שסירבו לקלוט תלמידים ממוצא אתיופי, חטאו לא רק כלפי אותם ילדים ומשפחותיהם וחבריהם אלא גם כלפי ערכי היסוד של מדינת ישראל. הגיע הזמן לעיין שוב במגילת העצמאות
מאת עומר גלילי | 12.09.2009
 

בוקר טוב, תלמידים ותלמידות. ברוכים הבאים לשיעור האזרחות של שנת הלימודים תש"ע, נא לפתוח בבקשה את הספרים ולקרוא את מגילת העצמאות, אותה מגילה המבהירה את הבסיס העקרוני עליו הוקמה מדינת ישראל ומציינת את הערכים שעליהם היא נשענת ועל פיהם פועלת. אז בואו תלמידים יקרים, בואו נפתח ונקרא את החלק השלישי של המגילה ונקרא מן הכתוב: "מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה היהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתת על יסודות החירות, תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות". ועכשיו נבדוק עד כמה ממשלת ישראל מקיימת בשנת תש"ע את אותם ערכים.

"מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות", אכן מדינת ישראל דואגת לקיבוץ היהודים מהגולה ופותחת את שעריה לעלייה. כך היה גם באמצע שנות השמונים במסגרת "מבצע משה" ובתחילת שנות התשעים ב"מבצע שלמה", בהם המדינה העלתה בחשאי 20 אלף יהודים מאתיופיה, שלא לדבר על קליטת למעלה ממיליון שהגיעו אלינו מרוסיה. "תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה", המדינה אכן שוקדת על פיתוחה, אך נראה כי לא לכל תושביה היא דואגת. העלייה הגדולה מרוסיה ואתיופיה אכן הקשתה על המדינה למצוא מקומות עבודה ופרנסה לעולים החדשים, אבל מדוע גם היום, כמעט 20 שנה אחריה, עדיין רבים מהעולים מאתיופיה מתגוררים בשכונות מצוקה וחיים בעוני קשה?

חשוב לזכור שבתי הספר הפרטיים עדיין כפופים לחוק ולערכי המדינה. הכנסת
 

"תהא מושתתת על יסודות החירות", כלומר, יסודות של חופש, החופש ללמוד, החופש להתגורר והחופש להביע דעה. כנראה בפתח תקווה לא שמעו על יסודות החירות הכתובים במגילת העצמאות, כך שלילדים מאתיופיה אין זכות להיות בבתי הספר בהם הם רוצים ללמוד. "תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין", זהו המשפט החשוב ביותר במגילה, כיוון שהוא קובע כי המדינה אחראית לכל אזרחיה באופן שווה, ואסור לה להפלות אדם בגלל גזעו, דתו ובטח שלא בגלל ארץ מוצאו. אך האם המדינה אכן מקיימת את רוח המגילה, ילדים? לא ממש. היכן השוויון?

"תבטיח חופש, דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות", כנראה שהאבות המייסדים חזו את האירועים האחרונים בפתח תקווה, ולשם כך הוסיפו את הסעיף הזה כדי להבטיח את חופש החינוך והדת, אך נראה כי אנשי החינוך באותם בתי הספר לא שמעו על הסעיף ולכן לא ניתנת היום הזדמנות לילדים מאתיופיה שגרים בפתח תקווה למצות את החופש שמגיע להם לבחור את בית ספרם על פי דתם ודרך חינוכם. חבל שבישראל של היום יש יהודים סוג א' וסוג ב'. חבל שאותם ילדים יידעו בעוד כמה שנים, אחרי שילמדו אותם על מגילת העצמאות, שעקרונות לחוד ומציאות לחוד. איזה שוויון הזדמנויות אנו מצפים שיהיה לילדים האלה אם כבר בבית הספר, מקום שבו שוויון צריך להיות ערך מרכזי וחשוב, מקום שתפקידו לחנך את הדור הבא ולהקנות ערכים לאזרחים של מחר, מלמד אותם כי הם דחויים ולא רצויים?

הרי בתי הספר הפרטיים שסירבו לקבל אותם מתקיימים בעיקר מתרומות ומימון עצמי אבל עדיין מקבלים תקציב חלקי מהמדינה. יש לזכור כי הם עדיין כפופים לחוק הישראלי ולערכי המדינה. הפרשה האחרונה שבה לא הסכימו שלושה בתי ספר לקלוט תלמידים ממוצא אתיופי היא חמורה ומסוכנת לדמוקרטיה ולערכיה. בעתיד, על שר החינוך לנהוג ביד קשה כנגד מנהלים מאותם בתי הספר. לפעול בצורה קיצונית למען יראו וייראו, גם אם זה אומר לסגור בית ספר שלם ולהשאיר מאות תלמידים מחוץ למסגרת הלימודית לזמן מה, עדיף מלגרום לאי שוויון בוטה ואכזרי שכזה כנגד ילדים קטנים שכל פשעם הוא העובדה שהם ממוצא אתיופי.

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
0 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©