הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
דואגים לנו, כאילו
 
למרות הצפיפות, זיהום האוויר ובזבוז הדלק – הממשלה שוב מרחיבה את כיסיהן של חברות הביטוח כשהיא מעלה המחירים את לאופנועים וקטנועים, ומה איתנו?
מאת עומר גלילי | 14.10.2009
 

בקרוב כבישי ישראל ייראו אחרת, יהיה יותר צפוף ומזוהם ויהיו הרבה יותר מכוניות. למה? כי בראשון בנובמבר תצא לפועל היוזמה של המפקח על חברות הביטוח במשרד האוצר, ידין ענתבי, להעלות בצורה משמעותית את מחירי הביטוח לאופנועים, דבר שעלול להחזיר חלק גדול מרוכבי האופנועים לנהיגה במכונית. אם לא יהיו שינויים בעקבות מאבקם המתמיד של הרוכבים, יעלה מחיר הביטוח בין 15 ל-50 אחוזים ויגיע קרוב ל-3,000 שקלים. עבור אופנוע קטן. לשם ההשוואה, זהו מחיר הביטוח של מכונית קטנה.

ועדת הכלכלה של הכנסת קיבלה את הצעתו של ענתבי לשנות את התמחור, אבל  יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני מיהדות התורה, אמר במקביל  לנציגי האוצר שנכחו בדיון, שאם הממונה על הביטוח לא ידחה את מועד העלאת ביטוחי האופנועים בחודש כדי לאפשר דיון נוסף, היא תערים קשיים בהמשך על בקשות האוצר. אין ספק שזהו הישג למאבקם של הרוכבים.

כיום, במקרה של תאונה בין מכונית לבין רכב דו גלגלי, תשלום מחירי ביטוח החובה מתחלק כך שחברת הביטוח של בעל המכונית משלמת חלק גדול יותר מההוצאות, מכיוון שהנזק הנגרם על ידה הוא גבוה יותר, וגם מכיוון שנטל התוספת נופל על יותר כלי רכב. השינוי ברפורמה מנסה לאזן את התשלום ואף להוסיף עול על נהגי הדו גלגליים בטענה כי הנזק הגופני הנגרם להם גבוה יותר, ולכן עליהם לשלם יותר.
על פי המשוואה, נדמה שבאמת יש מן הצדק להעלות את מחירי הביטוח, אלא שלא רק נתוני הנזק גרמו לשינוי. כיום כמעט שאין חברת ביטוח בארץ שמוכנה לבטח נהגי אופנועים וקטנועים, בטענה כי הנזק והסיכון גדולים מדי. תמוה שדווקא חברות הביטוח מפחדות לקחת סיכון, הרי זהו תפקידן. אך באין מי שיחייב אותם לבטח את כלי הרכב הדו גלגליים, למה להן להסתכן, כביכול, ולהקטין את רווחיהן?

עם קצת חשיבה באוצר היו מוצאים פתרונות יעילים יותר. רוכבים בדרך לכנסת
 

הכול החל ברפורמה מתחילת העשור. עד אז הייתה קיימת חברת ביטוח ממשלתית ציבורית בשם "אבנר", שתפקידה היה לבטח את כול בעלי כלי הרכב בארץ. עם גל ההפרטות הגדול, הוציאה המדינה מידיה של "אבנר" את האחריות על הביטוח והשאירה את תאגידי הביטוח לבד במערכה. בחישוב מהיר ולא מסובך גילו חברות הביטוח כי לא משתלם להן לבטח את רוכבי האופנועים, אך מכיוון שחוק ביטוח החובה מחייב אותן, החליטו להתאגד ולהקים חברה שתבטח את כלי הרכב הדו גלגלי ובכך לנסות ולצמצם עלויות. השיטה עבדה טוב וחברות הביטוח אמנם לא הרוויחו מהביטוח אך הפסדיהן לא היו גדולים כמו שהן סיפרו. אם כך, מה קרה שכל בעלי האופנועים והקטנועים החליטו לצאת להפגין ולחסום כבישים? לפני שנתיים ניסה ענתבי להוסיף לחוק ההסדרים סעיף להעלאת מחירי הביטוח אך נכשל. הוא לא התייאש ופנה לוועדת הכלכלה שתאשר את השינוי במחירי הביטוח. לאחר דיונים רבים, שבהם חברות הביטוח הציגו מאזנים מפוברקים של הפסדים כבדים מביטוח כלי הרכב הדו גלגליים, אושר השינוי.

עד היום, חברות הביטוח הצליחו לתעתע בחברי הכנסת וכעת אמורים עשרות אלפי בעלי אופנועים לשלם ביטוח חובה גבוה בהרבה, לפעמים גבוה ממחיר האופנוע עצמו. הרי חברות הביטוח גורפות רווחים עצומים בכל שנה, מה יקרה אם רווחיהן יצטמצמו קצת לנוכח ההפסד בתחום כלי הרכב הדו גלגלי? הרי אין החזר כספי לנהגים זהירים וגם לשיפור התשתיות או למניעת תאונות הן לא תורמות גדולות.

כעת מספרים בעלי קטנועים ואופנועים רבים כי יתכן שהם לא יעשו ביטוח חובה, אך על הרכב הדו גלגלי הם לא יוותרו. הדבר פסול כשלעצמו, אך ממחיש כי הפתרון לא נמצא בעונשים כספיים. אם רק באוצר היו מתאמצים לחשוב, אולי היו מוצאים פתרונות יעילים באמת. למשל, אולי לחייב את הרוכבים להשתמש במגנים ובקסדות מלאות בעת הרכיבה, דבר שסביר להניח יקטין באופן משמעותי את חומרת נזקי הגוף במקרה של תאונה. לחילופין, אפשר לעודד נהגים לעבור קורסי נהיגה מתקדמים שבוודאי יהפכו אותם לנהגים טובים יותר ובעלי מיומנות נהיגה גבוהה יותר. פעולות אלה יכולות להועיל ובמחירים נמוכים בהרבה לסייע לעודד נהגים לעבור לרכב דו גלגלי. הרי המדינה בעד בשימוש רחב בסוג זה, אחרת לא כל בן 16 יכול היה להוציא רשיון על אופנוע עד 50 סמ"ק על אף הסיכון שבכך.

הממשלה יודעת שככל שיותר אנשים ייסעו באופנועים וקטנועים, כך מספר הפקקים יקטן, זיהום האוויר יפחת והתנועה בערים הגדולות תזרום. כל שנותר לה הוא למנוע את העלאת המחירים, ולחשוב על רפורמה אשר תעזור לצמצם את מספר תאונות הדרכים בכלל והפגיעה ברוכבים בפרט. את השיטה הידועה של לעזור לחזקים ולפגוע בחלשים אנחנו מכירים, והיא לא עובדת. אז לפני שהרפורמה תחליק להם בפרצוף ויותר נהגים ירכבו ללא ביטוח, שיעצרו ויחשבו אם כדאי להשאיר אותנו ללא כיסוי?

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
0 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©