הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חבורות על הפנים
 
הקמפיין החדש נגד שתיית אלכוהול מעדיף ללגלג על בני נוער במקום לשוחח איתם. עינב שמיר חושבת שיש כאן פספוס עצום בהבנת עולמם, ובזבוז של כספי ציבור
מאת עינב שמיר | 28.12.2009
 
תקופת הנעורים היא האחרונה שבה אתה חופשי ומאושר. אף אחד לא יכול לדבר איתך כי אתה מלך העולם. לא קמים לשעת אפס, לא דופקים חשבון להורים שכבר מזמן אפסו כוחותיהם לבדוק אותך, מה גם שאתה גדול ואדון לעצמך. זמני תקופת התיכון מתחילים בהגעה ב-10:00 לבית הספר ביום שקמת מוקדם, ו-11:30 ביום שקמת מאוחר. מספיק רבע שיעור כדי להבין שהים יותר מעניין.

הנוהל הרגיל היה לדבר, כי חומר הלימוד היה מעניין ומחדש בערך כמו ערוץ הכנסת. לעוף החוצה על ידי המורה, ואז לרדת למטה רק כדי לגלות שחצי שכבה כבר בחוץ, ואז מגיעה ההחלטה הבלתי נמנעת - הולכים לעשן נרגילה. כך נגמר עוד יום לימודים. מבחן? נעתיק. שיעורים? מקסימום לא נכין. ומה נעשה למחרת? כמו ילדים טובים, נעמיס בילקוט אלכוהול וחטיפים, ובמקום לתחנה שתיקח אותנו לבית הספר ניסע לחוף ים מבודד. כי למה לבזבז שמש טובה? גם ככה כל מה שנעשה בכיתה יהיה לבהות החוצה ולחשוב שהיינו יכולים להשתזף.

הרבה מחשבה לא הושקעה בקמפיין וככה זה בדיוק נראה
 

וכך פעמים רבות במקום ללכת לבית הספר ולהשכיל העדפנו ללכת לאחד הבתים או לים, לעשן ולשתות באמצע היום ממש לתפארת מדינת ישראל. כמובן שמנהגים אסור לשבור, והמשכנו לשתות גם בסופי השבוע. בגיל 16 כבר היינו מומחים לאלכוהול, מה הולך עם מה, אילו משקאות אסור לערבב. עד כדי כך ששקלנו מסלול קריירה של מבקרי אלכוהול. אז מדוע המדינה מתייחסת לצריכת אלכוהול אצל בני נוער כאילו זו תופעה חדשה? האם פעם לא שתו? אנחנו לא היינו בסדנאות "אלכוהול זה רע"? לא החבאנו בטיול השנתי וודקה זולה בבקבוקי מים מינרליים? לא הקאנו את הנשמה כל סוף שבוע כי בהתחלה לא ידענו לשתות? אז למה רק החצופים הקטנים מקבלים הכרה וכותרות?

במשרד הפרסום ערמוני Bates, חשבו ועמלו מוחות אנשי הקריאייטיב איך לפגוע ולהעליב את בני הנוער בדרך שהכי יקרה לליבם. טענתם היא: לבני נוער חשוב בגיל הזה הכבוד. לנערות חשוב יותר המראה החיצוני. נשלב בין יופי, גיל הטיפש-עשרה ואלכוהול - והרי לנו קמפיין מנצח. עכשיו המוחות הגדולים יכלו להתפנות לארוחת הצהריים כי אוטוטו נגמרת העסקית השווה במסעדה למטה. העבודה הושלמה, הרי במי כבר נפגע? בסך הכול בבני נוער איזה כוח יש להם? ומלבד זאת, גם ככה כולם חושבים שהם שיכורים חסרי אחריות. אז הרבה מחשבה לא הושקעה בקמפיין והאמת? ככה זה בדיוק נראה.

מזמינת הקמפיין החדש היא לא אחרת מאשר "הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול" בשיתוף עם המשרד לביטחון פנים. בקמפיין מוצג נער הנפגש עם נערה בת גילו לדייט ראשון, הוא מתחיל לשתות קצת יותר מדי, ומנסה לשכר את הבחורה שאיתו, נקלע לקטטה עם חבורת נערים כשהוא בטוח שלמרות התנהגותו המחפירה הנערה ממשיכה לרצות אותו. את הקמפיין חותם הסלוגן: "אלכוהול שותה לך ת'כבוד". או בקיצור: אלכוהול גורם לך להיות מפלצת חסרת שליטה וטיפשה שלא מבינה מה קורה סביבה.

כשהצגתי לכמה מבני הנוער את הקמפיין, התקבלה אצל כולם אותה תגובה: מדוע כשמציגים אותם באמצעי התקשורת זה בדרך כלל יקושר עם אלכוהול ובאופן שלילי ביותר. "כל הזמן מראים אותנו מסטולים, מעוכים על המדרכה ומדברים שטויות, אבל זה ממש לא ככה" מתקומם עומר, בן 14 מתיכון "מכבים-רעות". "כן אנחנו שותים, אבל אנחנו לא הולכים מכות או רוצחים" מתגונן יוני, בן 16 מתיכון בן גוריון בנס ציונה. " כל מה שמראים בטלוויזיה זה לא נכון, הם לוקחים מקרים קיצוניים, ואומרים 'ככה כולם'" מתלוננת עדן, בת 16 תלמידת חטיבת מקיף א' באשקלון. ובכל זאת, בלא מעט מקרים בוחרים אמצעי התקשורת להציג אותם באור שלילי.

עד כדי כך ששקלנו מסלול קריירה של מבקרי אלכוהול
תצלום : sxc

ואם כל זאת לא מספיק, נקודת השפל הייתה דווקא בפרסומת שפנתה לנערות. במודעה נראית בחורה צעירה ויפה שכשהיא שותה מופיעות חבורות על פרצופה, האיפור נמרח ושיערה סתור בדיוק כמו לאחר אונס. להשלמת התמונה מופיע מלל בעל נטיית אזהרה: "מצב של שיכרות מוביל לחוסר שליטה, ומשם הדרך לאלימות ואולי לאונס הבא, קצרה מאוד." כלומר: אם את שותה, אל תתפלאי אם יאנסו אותך, שכן גם לך חלק באשמה. גם במודעה זו לא נעדר סלוגן סתמי עם קריצה קטנה משיר ידוע: "כשאת שותה את לא יפה".

מודעה זו הצליחה לעצבן אגודות רבות ביניהן "איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית", כיוון שבמלל קיים קשר ישיר בין אלכוהול ותקיפה מינית. מיתוס אותו מנסה האיגוד בעמל רב לנפץ כבר שנים רבות, והנה בא קמפיין אחד שמנסה להרוס זאת. סליחה, צריך לדייק: קמפיין ממשלתי שעלה למשלמי המיסים כסף רב, מנסה להרוס זאת.

יכול להיות שהבחירה במשרד הפרסום הידוע בפרובוקציות שלו לא הייתה נכונה. (בעבר הוציא משרד הפרסום לוח שנה
בו צולמו עובדי המשרד בעירום מלא ובתנוחות שאפילו "פלייבוי" היה יכולים לשאוב מהן השראה) יכול להיות שב"רשות למלחמה בסמים ובאלכוהול" ובמשרד לביטחון פנים לא התכוונו לפגוע באף אחד, ובטח שלא לחזק את הסטריאוטיפים החברתיים. יכול להיות שהם לא ציפו להתנגדות נחרצת שכזו מצד רבים ורוב הסיכויים שהם אפילו לא התכוונו לפגוע בבני נוער. אבל מה שבטוח זה שלכולם שם יש אוזניים ועיניים, אז אף אחד לא יכול היה לצעוק שהמלך הוא עירום?

שתיית האלכוהול אינה חדשה, גם כאשר מנסים להציגה כך. הכול התחיל לפני הרבה שנים, רק שכרגיל במשרדי הממשלה נזכרו להתעורר מאוחר מדי. התופעה לא נקטעה באיבה אלא הפכה גורפת, והתפשטה עם השנים בירידת גיל השימוש אצל בני נוער. מי שחושב שכל מה שיצטרכו כדי למנוע אותה זה קמפיין שפונה לנוער בשפתו, ועל ידי צפייה יגידו בני נוער שאלכוהול דוחה אותם ואין להם כוונה לעשות בו שימוש, חי בסרט גרוע יותר מ"מעודדות צמודות".
כמו תמיד גם כאן הכול מתחיל מהבית ומהחינוך. הקמפיין מיותר, ואולי נועד יותר להרגיע את ההורים שיחשבו שיש מי שמטפל במצב. בנוגע לבני נוער, עדיף סדנאות הדרכה אישיות על פני כל קטע ויזואלי אסתטי שמציג אותם ללעג. בינתיים הם ימשיכו לשתות.

עוד בנושא זה :                

לא סקסי, בעליל - ענבר בר-יהודה חושבת שהגיע הזמן לשים סוף להפקרות בשתיית האלכוהול המוגזמת של בני הנוער, ויפה שעה אחת קודם

צחוק מהעבודה - העובדה שעם גיוסם לצה"ל יכולים רוב בני ה-18 לשאת כלי נשק, הופכת את הצעת החוק הפופוליסטית שאמורה למנוע מהם לשתות אלכוהול למגוחכת. עומר גלילי עונה לענבר בר-יהודה
 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
1 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
1. מי הקופירייטר של הפרסומות
לא לומדים מטעויות 05.01.2010
 
 
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©