הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
החזירו עטרה ליושנה
 
למרות הציניות והביקורות הקטלניות, אסנת יצחק חושבת שאין לזלזל בתרומה של "כוכב נולד" למוסיקה הישראלית
מאת אסנת יצחק | 02.01.2010
 

דברים רבים קרו לי בעשור האחרון. נעשיתי מי שאני - התבגרתי, השתניתי, התעצבתי, התמרדתי, התגייסתי, השתחררתי ובפעם הראשונה בחיי: התאהבתי. לא מעט פעמים בשבע השנים האחרונות, שקעתי מול מסך הטלוויזיה בעולם הפנטזיות שלי. עולם שבו לכולם ישנה הזדמנות שווה, עולם שבו הקטן יכול להיות הגדול והנוצץ מכולם. עולם של תום עם ריח של ילדות, עולם של שירים, של מילים בשפה העברית שאולי קצת שכחתי, ובזכותו הבנתי עד כמה התגעגעתי.

"כוכב נולד", שודרה לראשונה ב-2003 בערוץ 2. הגרסה הישראלית מבוססת על הפורמט המצליח של התוכנית הבריטית "פופ איידול" והתוכנית האמריקאית "אמריקן איידול". בעונה הראשונה, זו שהביאה לנו את נינט טייב, הייתי בת 16. אומנם מוסיקה ישראלית לא ממש הייתה בתודעתי, אך קסם לי הקונספט ומצאתי את עצמי עוקבת באדיקות אחר התופעה שבה התגבשו להם לאט בארץ (וגם אצלי בבית) שני מחנות - "מחנה שירי" ו"מחנה נינט".

בכל שבוע מחדש ביצעו המתמודדים שירים ישראלים אהובים, בין אם בזכות חוסר הניסיון והאותנטיות ובין אם הגעגוע לשירים, הצליחו המתמודדים להגיע אלינו ולרגש. זה לא שלא אהבתי את הביצועים והזמרים המקוריים, אבל יכול להיות שהשגרה נתנה את אותותיה, וממש כשתעשיית המוסיקה הישראלית החלה להתייבש, הגיעו המתמודדים, החזירו עטרה ליושנה וביצעו מחדש את השירים, בתמימות, בפרשנות האישית שלהם, ממש כמו שכל אחד מאיתנו יכול היה לעשות, ועלי זה פשוט עבד. הקשבתי והתרגשתי.

טובים יותר, טובים פחות, זה כבר עניין של טעם. כוכב נולד 5
 

וממש כמוני, גם הצופים הצביעו בשלט. אחוזי הרייטינג היו גבוהים מאוד ול"קשת" לא נותר אלא לתת לצופים את מבוקשם ולהמשיך לעונה שנייה, שגם היא הולידה זמרים אהובים מאוד עד היום. לצערי, בעונות לאחר מכן התוכנית איבדה את התמימות ואת ההתעסקות במוסיקה נטו וב"קשת" התעקשו לייצר עבורנו דרמות ולא מעט קיטש. הדבר פגע אומנם ברייטינג, אך לא באופן משמעותי והתוכנית שרדה שבע עונות, בדרך לעונה שמינית.

גם בתוכנית זו הטיחו המבקרים האשמות רבות באשר לזילות ופגיעה באיכות המוסיקה הישראלית. האשימו את הכוכבים הנולדים בכך שהואכלו בכפית של כסף, ולא התאמצו כלל להגיע למעמד הכוכבות. דובר רבות על פגיעה בזמרים ותיקים שהוסטו מאור הזרקורים על ידי כוכבי האינסטנט שיצרה התוכנית, שכבשו את הבמות, מכרו את האלבומים ושבו את הקהל. ביקורת זו עדיין צורמת לי מעט נוכח העובדה שבתקופה שפרצה התוכנית, הייתה המוסיקה הישראלית בשפל, לא היה ביקוש לאלבומים ישראלים, ותחנות הרדיו שידרו לרוב שירים לועזיים. אין זה מקרה שמאז התוכנית השתנה התמהיל ברדיו וגם גרף המכירות השתנה פלאים ובשנים האחרונות הצרכן הישראלי רוכש יותר אלבומים ישראליים מאשר לועזיים. למרות הירידה במכירות בשל עידן השיתוף באינטרנט.

כמובן שאני לא חושבת שאנחנו צריכים לאכול את כל מה שמגישים לנו וכציבור ישראלי יש לנו תפקיד חשוב בסינון החומרים, יש לנו זכות לאהוב את המוכשרים לדעתנו, את אלה שעושים לנו טוב באוזן, רק שלא צריך לראות את העובדה שיצאו מהתוכנית ככתם, ולקטלג אותם תחת תווית הלא-איכותיים. נקודה נוספת היא שהעובדות מדברות בעד עצמן ובוגרי "כוכב נולד" הוסיפו למעלה מ-20 אלבומים לחנויות התקליטים. טובים יותר, טובים פחות, זה כבר עניין של טעם.

אני מודה לתוכנית על המתנה הגדולה שנתנה לי, והיא האהבה למוסיקה הישראלית. חיי בלעדיה היו נראים אחרת לגמרי והפעם כנראה שזה לתמיד. אני מברכת על ההזדמנות שהיא נותנת לצעירים מוכשרים לחדור לתודעה, ומגשימה את המטרה של כולנו שהיא שגשוג שוק המוסיקה הישראלי. אחרי הכול, אם בעקבות התוכנית אימא שלי למדה לשלוח מסרונים מהטלפון הנייד שלה, אז אי אפשר לטעון שאין בה תועלת, לא?

בחזרה לעמוד הראשי של הפרויקט

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
7 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
1. כתבה מקסימה
שירי 04.01.2010
 
 
2. אחלה מאמר... !
עינת 04.01.2010
 
 
3. אחלה תכנית
מיקי 04.01.2010
 
 
4. ! כותבת מוכשרת
אפי 04.01.2010
 
 
5. כתבה מצויינת
רונית 05.01.2010
 
 
6. אני דווקא לא מסכים
דורי 06.01.2010
 
כולנו צריכים להסתכל גם על חצי הכוס המלאה
מיקי 07.01.2010
 
 
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©