הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
שירי אהבה בזול
 
אמני האינסטנט שמייצרת תרבות הרייטינג השחיתו מאוד את הטעם המוסיקלי. חן מלכה מברר מה קרה לאיכות ולאן נעלם המסר
מאת חן מלכה | 15.11.2010
 


>>>
 
העמוד של "הזיקית" בפייסבוק


"והזוכה היא נינט טייב", הכריז צביקה הדר בגמר הראשון של
"כוכב נולד", ששינתה את פני המוסיקה הישראלית. רבות דובר על התרומה המוסיקלית של התוכנית, ועד כמה היא הציפה את התחום באמנים חדשים ואיכותיים. ושכביכול הגיעה תחייתה של המוסיקה העברית. מזל שנעמי שמר לא שומעת על כך. אכן, מ"כוכב נולד" יצאו אמנים רבים שנמנים בשורה הראשונה של המוסיקה הישראלית. הם מוכרים תקליטים וממלאים את הזאפה, אבל השאלה היא מה קרה לנו בדרך? איך איבדנו את החוש הטוב למוסיקה? זה התחיל טוב ונגמר רע. ממש רע.

מימי נינט והראל סקעת דברים רבים השתנו, ואין ספק שהטעם המוסיקלי נחרב. נינט גדלה ומצאה את הכיוון שמתאים לה: הרוק והאיפור הכבד שתפורים עליה, וסקעת חתם על חוזה הקלטות מעבר לים וברעש גדול יצא מהארון. אך התחושה הכבדה היא שתם עידן. מאז עברו כמה שנים, והתוכנית שמתחילה בקרוב את עונתה התשיעית, נמצאת בדעיכה. לא עוד כוכבים נולדים ולא עוד תחיית השפה העברית. גם תעשיית המוסיקה בכללותה עברה שינוי. משירת "היהודים" דרך אתי אנקרי ועד דנה ברגר עברנו למשה פרץ ודודו אהרון. מבוני תרבות למשחיתי הטעם האיכותי.

המוסיקה המזרחית בשנים האחרונות מכוונת למכנה המשותף הנמוך ביותר. היא מזלזלת בקהל המאזינים שלה, ויורה לעצמה כדור בראש. זה כבר לא תור הזהב של זוהר ארגוב ואביהו מדינה, שנחשבו לאמני נשמה, שבאמת נלחמו על הקול שלהם ועל שוויון עדתי. היום אייל גולן ממלא את קיסריה וליאור נרקיס שובר קופות בהיכל התרבות. לא עוד קיפוח, לא עוד בכי תמרורים על חוסר שוויון. תם עידן המעברות, ועברנו לתל-אביב, העיר הגדולה. אפילו מחסום גלגל"צ נשבר.

לא עוד בכי תמרורים על קיפוח, תם עידן המעברות. עידן יניב (מימין) ורגב הוד
 

ולא שאין לי כבוד למוסיקה המזרחית, כל סוגה באשר היא ראויה להאזנה ולהזדמנות, השאלה היא מה המחיר שצריך לשלם. לא כל שיר הוא טוב או ראוי להיות מושמע ברדיו, ו"כוכב נולד" היוותה קרקע פורייה לצמיחה של תופעה שלילית זו. בתחילת דרכה היא הביאה לחשיפה גדולה יותר למוסיקה, ואיתה לקניית דיסקים מקוריים והליכה להופעות. הם גילו מחדש את ה"בארבי" ואת התיאטראות, אבל כמו כל דבר טוב, סופו להיגמר.

העניין כרגיל מתחיל ונגמר בכסף - מה הציבור אוהב ומה מוכר יותר. והנה "קשת" קנתה את ערוץ 24 ומכתיבה עבורנו את הטעם המוסיקלי. לא עוד ערוץ מוסיקה ישראלית, כי אם ערוץ מוסיקה מזרחית שהקשר היחיד שלו לאיכות היה בדמות יואב קוטנר שהקים אותו, וגם הוא עזב אותו לאנחות. לא עוד ערוץ אמין כי אם מסחרי, שמטרתו היחידה היא לעשות כסף וכמה שיותר, גם אם זה בא על חשבון המוסיקה והקהל.

הגופים המסחריים השתלטו ודרסו כל אפשרות אמיתית לאמן חדש לפרוץ ולהצליח בשוק. הם עודדו את עלייתה של תרבות הרייטינג שהובילה לפגיעה בטעם הקהל. אני לא מבקר את הדרך שעשו אותם אמני אינסטנט, דוגמת פרץ ואהרון. הם זכו לקבל הכרה, ועשו זאת בגדול. אבל אני כן סולד מהאיכות - איזה מסר הם מעבירים בשירים? אין שום אמירה בתוכן שלהם. לא צריך לכתוב "טקסט פוליטי" ולקרוע חולצות כמו אביב גפן, אבל לשיר כל הזמן שירי אהבה זולים זאת לא הדרך, ומתישהו גם הקהל שלהם יבין.

נכון שאין היום חתונה בלי מוסיקה מזרחית, היא עושה שמח והכי כיף לרקוד לצליליה, אבל ביומיום אני מעדיף להאזין באייפוד ל"חבורת רימון" או לחדש של דנה ברגר. כמעט כל תחנת רדיו הכתירה במצעדים של השנה החולפת שיר או אמן מזרחי כלהיט או זיכתה אותו בתואר כלשהו. דווקא גלגל"צ, עם כל הביקורת שיש נגדה, נשארה השפויה היחידה שלא נכנעה לתכתיבים עד הסוף, ותיקנה חטא כשהכתירה את אברהם טל לזמר השנה ובחרה את "אורות" כשיר השנה. אולי זהו האור בקצה המנהרה שמראה שאי שם יש עוד טעם מוסיקלי טוב.

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
5 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
1. כתבה טובה
רחל 19.11.2010
 
 
2. מהות כתבה
שחר בוגנין 20.11.2010
 
 
3. טור מעניין
שרון ק 20.11.2010
 
 
4. כתבה טובה אבל...
רונה 23.11.2010
 
 
5. על מה אתה מדבר?!?
אייל 26.11.2010
 
 
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©