הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פוליגרף אנושי
 
מפגש מקרי הוביל את טל אברמוביץ' להתאהב בסדרה "שקר לי" שנפתחת במשפט: "האדם הממוצע משקר שלוש פעמים בכל עשר דקות של שיחה"
מאת טל אברמוביץ' | 03.02.2011
 


>>>  העמוד של "הזיקית" בפייסבוק


הכול התחיל בדפדוף מהיר בתוכניות המוקלטות בממיר, כשראיתי שהוקלטה סידרה שאינה מוכרת לי (למרות שבחו"ל כבר החל לאחרונה השידור של העונה השלישית) בשם "שקר לי" ומתוך סקרנות התחלתי לצפות בה. לא ידעתי שזו התחלה של סיפור אהבה.
"האדם הממוצע משקר שלוש פעמים בכל עשר דקות של שיחה", זהו המשפט הדרמטי שפותח את הפרק הראשון בסידרת המתח הממכרת שמשודרת ב-yes. דברים אלו אומר ד"ר קאל לייטמן (טים רות'), הדמות הראשית בסדרה, מומחה לחקר הבעות פנים ושפת גוף שפיתח שיטה מדעית לגילוי שקרים שמבוססת על חקירת "מיקרו הבעות".

בכל פרק מוצגים כמה סיפורים קטנים השזורים זה בזה, מבנה העלילה הפך את "שקר לי" לאחת מסדרות המתח הטובות שמשודרות בטלוויזיה כיום. בחלק מהפרקים מוצגת תעלומה אותה מנסים אנשי האף.בי.איי לפענח. לשם כך הם נעזרים בשירות של ד"ר לייטמן ושלושת עוזריו: ד"ר ג'יליאן פוסטר, ריה טורז ואלי לוקר. ארבעה החוקרים מהווים גלאי שקרים אנושיים, שיכולים לזהות מתי הנאשמים שאיתם הם משוחחים משקרים בעזרת בחינת טון הדיבור שלהם, שפת גופם ומיקרו ההבעות שלהם (הבעות פנים שמופיעות לפרקי זמן קצרים מאוד שמביעות את הרגש האמיתי שחש האדם). מה שהוביל את ד"ר לייטמן לגלות את חקר מיקרו ההבעות הוא סרטון בו הוא צופה בהילוך איטי שמתעד שיחה עם אישה שבוע לפני שהתאבדה.

דמותו של ד"ר לייטמן מזכירה קצת את הרופא החולני אך האהוב ד"ר האוס, גם הוא אדם ציני, בוטה, הסובל בעצמו מהסימפטום אותו הוא מנסה "לרפא". חולניותו של ד"ר לייטמן מופיעה כשהוא מתנהג באופן מפחיד ומזעזע כלפי אנשים שאותם הוא חוקר בכדי לגרום להם לחשוף את השקרים שהם מספרים, למשל בפרק בו הוא מתשאל ילד שהיה עד לרצח סבתו ומפחיד אותו בסיפור על הזאב שאכל את הילד כי שיקר. תחילה תפסתי את ד"ר לייטמן כאדם חולני בלבד, אך לאט לאט נחשפתי לאנושיות שבו. זה קרה כאשר עברו של לייטמן נחשף והבנתי כי משהו גרם לו להיות כפי שהיה.

לכל הדמויות יש סוד אפל שגורם להן לרצות להבין את המיקרו הבעות. "שקר לי"
 

במהלך הסדרה הצופים למדים כי הוא החל לעסוק בתחום חקר הבעות הפנים ותנועות הגוף לאחר שאימו התאבדה בילדותו. ככל הנראה, לכל הדמויות יש איזשהו סוד אפל בעברן שגרם להן לרצות להבין את שפת מיקרו ההבעות, כך דמותה של החוקרת החדשה טורז שננטשה בעברה על ידי אביה.
מערכות היחסים בין ד"ר לייטמן לעמיתיו לעבודה מעוררות הרבה עניין. הוא אדם מופנם, קשה לו להיפתח ולסמוך על אחרים. היחידה שהוא מחשיב כחברה שלו היא ד"ר פוסטר שמכירה אותו שנים רבות. בין השניים קיים מתח מיני מובהק. למרות זאת הוא לא שש לחשוף בפניה את העובדה כי בעלה משקר לה ומסתיר ממנה דברים, כדי לא לפגוע בה.

החוקרת טורז היא בת טיפוחיו של ד"ר לייטמן מכיוון שהיא נחשבת לבעלת חוש טבעי נדיר לזיהוי, הבחנה וניתוח של מיקרו הבעות, למרות שלא למדה את הנושא מבחינה אקדמית כמו ד"ר לייטמן. מה שגורם לו להעמיד אותה במבחנים חוזרים ונשנים על מנת לשפר את מיומנויותיה. מבחנים אלו נראים מניפולטיביים ובמקרים מסוימים היעדר ההכשרה האקדמית שלה עלול להכשיל אותה כשהיא נותנת לרגשותיה להעיב על כושר השיפוט שלה. לעיתים גם כנות מוגזמת אינה הדרך הנכונה, זאת למדתי מדמותו של החוקר אלי לוקר, אשר סולד משקרים ולכן משתדל לומר את האמת בכל סיטואציה, ללא סינון, גם כאשר היא מביכה ולגמרי לא במקום.

ל"שקר לי" יש גם חלק חינוכי וחלק ביקורתי, ד"ר לייטמן עורך הרצאות לאנשי האף.בי.איי על הבעות פנים, ובכל פעם שמוצגת הבעת פנים חדשה, מראים כמה אנשים שיש להם אותה הבעה, ומסבירים איזה רגש היא מסמלת. היוצרים משתמשים בהצגת ההבעות כדי להעביר מסרים פוליטיים, למשל באחד הפרקים ד"ר לייטמן בוחר נאשם שמצביע לכיוון אחד אך מסתכל לכיוון אחר, ד"ר לייטמן קובע על סמך זה כי הוא משקר. לאחר מכן מראים סרטון שבו ביל קלינטון מדבר בפני האומה ואומר כי לא שכב עם מוניקה לווינסקי, גם הוא מצביע לכיוון אחד ומסתכל לכיוון אחר.

אני יודעת שזה נשמע קצת פרנואידי, אך אם ההנחה הבסיסית שמוצגת בתחילת הסידרה נכונה, ובאמת האדם הממוצע משקר כל כך הרבה, אז רצוי שגם אנחנו נוכל לקרוא הבעות, ולדעת מתי הוא דובר אמת ומתי לא.

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
1 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
1. כולם משקרים
ד"ר גרגורי האוס 05.02.2011
 
 
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©