הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
לחב"ד את השכונה
 
תושביה החילונים של רמת אביב לא מוותרים במאבק מול נציגי חב"ד על אופיה של השכונה. למתבונן מהצד נראה שהכפייה היא דו כיוונית
מאת ירון פריז | 14.05.2011
 


>>>  העמוד של "הזיקית" בפייסבוק


"פעילותינו הכרחית, חשובה ומקרבת את עם ישראל לגאולה. דווקא בשכונה שכה מזוהה עם החילוניות והחטאים שבה, אנו מוצאים לנכון לבוא ולתקן, להראות לאנשים כאן את הדרך הנכונה, דרך האמונה ולהחזירם, בעזרת השם, בתשובה שלמה". אלה הם דבריו של דוד אושקי, אחד מנציגי חב"ד שעבר להתגורר בשכירות בשכונת רמת אביב בתל אביב. דבריו מדגישים את הפער התהומי בינו ובין חבריו, לבין האפיון הכולל של התושבים באזור בו הוא מתגורר.

רמת אביב משקפת בעיני רבים את סמל הבועה החילונית. שכונה צפון תל-אביבית ותיקה, שרוב תושביה אמידים ומרוכזים בעצמם, זו לפחות התדמית שלעיתים קרובות משמשת מטרה לחיצי ביקורת חדים שמופנים כלפי התושבים.
בארבע השנים האחרונות צמחו ניצנים של נטע זר בשכונה. בחורים צעירים, רובם חילונים לשעבר שחזרו בתשובה, התמקמו בכמה מוקדים ברחבי רמת אביב. השמות של חלקם: יניב, גיא, שי, וארז, מסגירים את עברם החילוני. האחרים לא רוצים להזדהות בשמם, שמא בני משפחתם, שנשארו בצד השני של המתרס, ייחשפו לכתבה. כולם מונעים על ידי מטרה אחת - לשנות את פניו של מעוז החילוניות, ולהפוך את השכונה למסורתית. ואולי, מי יודע, לשכונת בת של בני-ברק בעתיד.

אותם בחורים פועלים מטעם קהילת חב"ד שפיזרה בשכונה כמה מרכזים. הם מגיעים למרכזים המסחריים, לרחובות הראשיים, לצמתים, לרחבת האוניברסיטה, לבתי הספר, וגם מקיפים את הקניון שבשכונה. אפילו המבנה הוותיק ששירת את בית-הספר לעיתונאים "כותרת" במרכז המסחרי הישן, הפך לכולל שמשרת את חסידי חב"ד. עיקר הפעילות נערכת בימי שישי. הם מציבים את דוכניהם הקטנים, מתחלקים לחוליות של שניים עד שלושה בחורים ופונים לכל עובר אורח: "כבר הנחת תפילין היום?", "בוא תעשה מצווה, זה חשוב!", "גברת, נרות שבת כבר יש לך?".

גורמים לנקיפות מצפון לאלה שמסרבים להם
תצלום : מאל בנאוליאל

מספר לא מבוטל של אנשים נענים לפניותיהם. חלקם אולי מתוך אמונה שצריך לעשות זאת, חלקם מתוך הרגשה שאי אפשר לחמוק או שמא מתוך חוסר נעימות ואי נוחות לסרב לבקשה המאוד מנומסת, שלא לומר מתחננת. התחושה היא שאותם בחורים, בכוונה או לא, גורמים לנקיפות מצפון לאלה שמסרבים להם, שיחושו שעברו עבירה על חוקי התורה, שירגישו שסירוב להם הוא סוג של בגידה בדת ובאלוהים. מבטיהם המאוכזבים בתוספת המילים: "חבל, זה מאוד חשוב!", משדרים את זאת לעוברים במקום.

ברור לחלוטין שאותם אברכים עברו אותו תהליך בדיוק לפני שנים לא רבות. אם ה"קסם" הזה עבד עליהם כחילונים בעבר, אין שום סיבה שהם לא יצליחו במשימתם להמשיך ולהעביר את משנתם הלאה ולהנחיל את הערכים שנטעו בהם לחילונים נוספים, בתקווה שאלה יעברו אותו התהליך בעתיד. התופעות האלה מפריעות מאוד לחלק מהתושבים החילונים, צעירים כמבוגרים, חדשים כוותיקים. הם החליטו לפעול ביד קשה נגד מה שהם מכנים "הכפייה הדתית" בשכונה. הם לא מסכימים לקבל את המצב החדש וטוענים שרמת אביב נמצאת בסכנה אמיתית וממשית. תחילה הם פעלו בצורה מאולתרת, כשרק אחדים לקחו חלק בהתנגדות אולם בשנה וחצי האחרונות הוקמה תנועת "לתת לחיות".

הידיעות על קיומה עברו בשכונה מפה לאוזן. הוקם אתר אינטרנט שמרכז את הפעילות, הופצו פליירים בכל תיבות הדואר באזור הצפוני של העיר, ונתלו שלטים על לוחות המודעות. כך אספה לה התנועה פעיל אחר פעיל, מתנדב אחר מתנדב, וצמחה להיות תנועה שיש בה מאות פעילים. יחד עם זאת, הפעילות עדיין לא מוסדרת, בניגוד לחברי קהילת חב"ד בשכונה. היציאה לרחובות מתבצעת לפי נוחות של כל פעיל, דבר שיוצר מצב שבימים מסוימים הרחובות נשארים ריקים מפעילי התנועה והשטח כולו שייך למחזירים בתשובה.

השמות יניב, גיא, שי, וארז מסגירים את עברם החילוני של המחזירים בתשובה
תצלום : מאל בנאוליאל

כשהם נמצאים בשטח, פעילי "לתת לחיות" נצמדים לחב"דניקים ומנסים להפריע באמצעות פניות נרגזות לאנשים שנענים לתחינותיהם של אותם בחורים להניח תפילין. במרבית המקרים זה נראה כך: פעיל חב"ד הולך ברחבי השכונה, עוצר כל אדם שעובר לידו ומציע לו לעשות מצווה. בצמוד אליו, רכוב על אופניים,פעיל התנועה, לבוש בחולצה שנושאת את שמה.

כשעובר האורח מסיים את פעולת הנחת התפילין, פעיל התנועה פוצח בנאום יחיד, מעין שיחת נזיפה. "אתה יודע שאתה משתף פעולה עם מעשה מאוד חמור?! בגלל אנשים כמוך הם מקבלים עידוד וממשיכים לזהם את השכונה! איך אתה נותן יד לכפייה הדתית של אותם אנשים שמנצלים את תמימותם של ילדים בשכונה, ומנסים לפגוע בחינוך שהם קיבלו מההורים שלהם?!" בחלק מהמקרים עוברי האורח מתעלמים מההערות, בחלקם הם נשארים להקשיב ולא פוצים את פיהם ולפעמים הם פותחים בוויכוח או מנסים להתגונן.

"מדובר במדינה דמוקרטית והוא לא יגיד לי כיצד לנהוג, עם כל הכבוד. שיתעסקו בענייניהם! הפעילות הזאת שלהם גם מהווה סוג של כפייה, כפייה חילונית! ואני אומר את זה כחילוני. איש באמונתו יחיה", אומר אור ארנון, תושב השכונה שנענה באופן קבוע לבקשות החב"דניקים. צורת ההתבטאות התוקפנית והמתנשאת של אנשי "לתת לחיות", והאופן שבו הם אינם נותנים הזדמנות תגובה לנמעניהם ומתעלמים מדבריהם בהפגנתיות, מעוררים אנטגוניזם כלפיהם בקרב חלק מהתושבים. המעניין הוא שלכל אורך הדרך ישנה התעלמות מוחלטת בין החב"דניק לבין פעיל התנועה, ההתעלמות היא מוחלטת ומצב זה הוא גרוטסקי למדי. 

בימי שישי הם מציבים את דוכניהם הקטנים, ופונים לכל עובר אורח
תצלום : מאל בנאוליאל

ראובן לדיאנסקי, 38, חבר במועצת עיריית תל-אביב, תושב רמת-אביב ופעיל מרכזי ב"לתת לחיות", טוען שהעלה בעבר בישיבות המועצה את הסוגייה וביקש שהעירייה תתחייב להפסיק את מה שהוא מגדיר "הפגיעה באיכות החיים" של תושבי השכונות הצפוניות, וכן תטפל באופן מיידי בהגנה על ילדי אותן שכונות מפני פעולות דתיות הנערכות מחוץ לבית הספר "אליאנס" ובמרחב הציבורי. "למעלה משנתיים חשים רבים מהתושבים מאוימים מהפעילות ההולכת וגוברת של חסידות חב"ד. מדובר בשורה של פעילויות מתוכננות ומחושבות בקפידה על ידי מאמיניו של הרבי מליובאוויטש הכוללות הקמת מוסדות דתיים בתוך השכונות, כמו: ישיבות, מקוואות, כוללים, גני-ילדים חרדים ואולפנות.

"לא פעם ניתן לפגוש בגינות ובמרכזים המסחריים פעילי חב"ד נמרצים שמנסים ללכוד ברשתם חילונים במטרה להביאם להרצאות, סמינרים ולבסוף להחזירם בתשובה", אומר לדיאנסקי, שממשיך בנאומו הנלהב, "תפקידנו כמנהיגי הציבור בעיר איננו מסתכם רק באישורי תוכניות, הקמת גינות וחידוש מערכת הביוב. אנחנו בהחלט מחויבים לשמור על איכות החיים ועל כבודם של התושבים שלנו. הציבור הפקיד בידי חברי המועצה אחריות כבדה, ולנוכח המתרחש בשכונות רמת אביב וחשיפת הילדים לפעילות חב"ד עלינו לפעול באופן מיידי, במטרה לשמור על הצביון החופשי של אותן שכונות, על איכות החיים של התושבים ועל שלום הילדים".

כיאה לפוליטיקאי, לדיאנסקי חותם במשפט מחץ: "המאבק נגד כפייה דתית הוא לא רק של תושבי רמת אביב ושל אלו המתגוררים בשכונות הצפוניות של תל אביב. זהו מאבק של כולנו. וכל מי שמאמין בערכים של חופש ופלורליזם צריך להיות שותף מלא ופעיל". ההתנגדות בולטת יותר מכל בקרב הורים לתלמידים בשכונה, שמאוד חוששים מפעילות חב"ד מחוץ לכותלי בתי-הספר. הניסיון להשפיע על בני נוער שטרם עיצבו את דרך חייהם ואמונותיהם בחיים, הוא ניסיון שערורייתי או כפי שחלקם רואה אותו, על גבול הפלילי.

תושבת השכונה: "זאת מעין עשיית דווקא למי שנחשבים כביכול לכופרים גדולים"
תצלום : מאל בנאוליאל

"אותם חסידים לא בוחלים באמצעים" כועסת נאוה פלד. "הם מציבים בימי שישי דוכנים להנחת תפילין מחוץ לבית-הספר "אליאנס", בו לומד בני, ודואגים שלא לפספס אף ילד, שלא יהיה קורבן אחד שלא ייפול ברשתם. הם הבינו את השיטה וסימנו להם למטרה את 'קירוב' בני הנוער בשכונות הצפוניות של תל-אביב. "אני חשה שזאת מעין עשיית דווקא לאנשים שנחשבים כביכול לכופרים הגדולים ביותר, מעין כניסה מהדלת האחורית ואמירת 'אנחנו נראה לכם מה זה!'".

המתחם המדובר מחוץ לבית-הספר הפך לזירת ההתגוששות המרכזית בין שני המחנות, כשכמה הורים מגיעים למקום בשעות הצהריים המוקדמות של ימי שישי, זורקים הערות לעבר החב"דניקים ודואגים שילדיהם היוצאים מבית-הספר לא יתקרבו לדוכן של הנחת התפילין. "הם נמצאים כאן לא רק בימי שישי ופונים לכולנו.הרוב מתעלם מהם אבל אני מכיר לא מעט ילדים שניגשים אליהם באופן קבוע ומניחים תפילין", אומר איתי פרימן, תלמיד כיתה י"א בבית-הספר. התלמידים גם מספרים שאותם בחורים מזמינים אותם להגיע וליטול חלק בשיעורים ובדרשות שנערכים במרכזי חב"ד בשכונה. 

ההורים ופעילי "לתת לחיות" מרגישים חסרי אונים כיוון שהבינו שנכון לעכשיו אין פירצה משפטית דרכה יוכלו לפעול נגד קהילת חב"ד. אנשי חב"ד יודעים שהחוק עומד לצידם, ומאפשר את המשך פעילותם האינטנסיבית, והם דואגים לנצל זאת היטב ולשמור על פרופיל נמוך בכל מה שקשור למאבק עם המתנגדים. הם מעדיפים להתרחק מאמצעי התקשורת, שבעבר כבר ניסו לחדור למתחמיהם בשכונה, ולא לתת יד לכתבות שמציגות אותם באור שלילי.

אנשי חב"ד שומרים בקנאות מסוימת על פעילותם במרכזיהם, בגנים שפתחו, בישיבות, במקוואות ובכוללים. לא כל אדם מקבל אישור להיכנס לשם וכל אחד שנראה חשוד מתוחקר היטב לפני שנכנס. כנראה שבית חב"ד הוא לא בית כל-כך פתוח כפי שהוא מתיימר להיות ולהיתפס בעיני הציבור. האם פעילי חב"ד יצליחו לעמוד ביעדיהם בצפון תל-אביב, מוקדם לקבוע. מה שכן ניתן לומר הוא שהדעות בנושא חלוקות ומתחת לפני השטח השקט לכאורה, העניינים בוערים כמרקחה. נראה שהפיצוץ קרוב מתמיד, כיוון שלא נראה שמי מהצדדים מתכוון לוותר על עקרונותיו, רצונותיו, אמונותיו ודרכו.

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
2 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
1. חשוב ליידע על התופעה המוכרת גם בערים נוספות
מומלצי הבלוגוספירה 10.08.2011
 
 
2. תפסיקו להיות מהאום. גניבת ילדים היא פשע
אבי בליזובסקי 14.08.2011
 
 
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©