הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הגיל שאפשר להתחיל
 
סיון יוסף מבקשת לא לשנות את הגיל המינימלי לקבלת רישיון נהיגה, ומציעה שנפגין גישה בוגרת יותר בכבישים
מאת סיון יוסף | 21.09.2011
 


>>> העמוד של "הזיקית" בפייסבוק

חודש ימים לפני חגיגות יום הולדתי ה-17, חיכיתי בקוצר רוח שאבי יחזור מהעבודה. ברגע שהניח את כף רגלו בבית, הושבתי אותו לשיחה בין אב לבת, והודעתי לו על החלטתי להתחיל בלימודי נהיגה. אבי, שלא ניחן ברוח מתירנית, אמר שאין בעיה, אבל קודם כל עליי לעבור את מבחן התיאוריה. רצתי לעבר חדרו של אחי הגדול, שם כבר חיכתה לי חוברת ללימודי נהיגה.

אחרי שבוע ימים ועשרות בחינות באינטרנט, ניגשתי למבחן ועברתי במכה הראשונה, כפי שאבא שלי נוהג לומר. חודש אינטנסיבי של שיעורים מעשיים חלף במהירות, וכבר הייתי עם רישיון נהיגה ביד. ילדה בת 17 וקצת, שמרשה לעצמה לקחת לנסיעת מבחן את הסיטרואן הישנה. כשיצאתי מהחנייה ברוורס כמעט השבתתי את הרכב, כשברגע קצר של העדר תשומת לב התקרבתי לעמוד חשמל. מזל ששיקול הדעת שהופעל באותן השניות היה של אימי, שהתלוותה אליי לנסיעה.

לאחרונה נעשתה פנייה אל שר התחבורה ישראל כץ, מטעמם של עורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און, לפיה יש להעלות את הגיל המינימלי לקבלת רישיון הנהיגה ל-18 שנים, וזאת בין השאר בשל ריבוי תאונות הדרכים בהן מעורבים נהגים מתחת לגיל זה. לפי הסטטיסטיקה, ב-2010 צעירים בגילאי 17-24 היו מעורבים בכ-71 תאונות מדווחות, שחלקן אף הוגדרו כקטלניות. כמו כן, בתאונות חמורות היחס של נהגים צעירים לעומת גילאים בוגרים יותר באוכלוסייה הוא פי 1.4. למרות זאת, רק בשנה שעברה הייתה בכוונת משרד התחבורה להמליץ על הורדת הגיל לקבלת רישיון הנהיגה ל-16 וחצי שנים.

היחס בין נהגים צעירים לבוגרים בתאונות חמורות מגיע ל-1.4
 

גם ביתר מדינות העולם קיימות גישות שונות כלפי הגיל המינימלי לקבלת רישיון נהיגה. במדינות כמו סין, דנמרק ואיטליה הוא עומד על 18 שנים, לעומת ארצות הברית שם צעירים מככבים על הכבישים כבר מגיל 16 וחצי. אך בישראל הדברים מתנהלים קצת אחרת. היא לא תמיד מאופיינת במתירנות וליברליות כמו מדינות מערביות אחרות, ומצד שני, הגיוס לצה"ל מצריך לעיתים קרובות רישיון נהיגה.

במסגרת השירות הצבאי ישנם תפקידים רבים הדורשים מיומנות נהיגה ולכן העלאת הגיל לקבלת רישיון מהווה בעיה. אולם קיימת האפשרות ללמד נהיגה חיילים המיועדים לשרת בתפקידים אלו באמצעות שיעורים עיוניים ומעשיים, מה שעשוי להוות פתרון למכשול השירות הצבאי. למרות זאת, כדאי שנשאיר את החוק כמו שהוא. הסיבה העיקרית והמכרעת היא הוותק של הנהגים. כך, מגויסים טריים ימשיכו להשתבץ כנהגים לאחר שכבר צברו מספיק ניסיון ושעות על הכביש בחייהם האזרחיים, מה שעשוי להקנות להם נהיגה שקולה ואחראית יותר.

סף הגיל לקבלת רישיון הנהיגה הקיים כיום מהווה למעשה את הגבול בין תקופת הנעורים לבגרות, וכאשר רישיון הנהיגה עלול להיות גם רישיון להרוג זה לא עניין של מה בכך. למרות ששינוי החוק נתפס כרציונלי ונכון, השינוי צריך להיות קודם כל בחברה. שינוי בהתנהלות האישית, כשכל אדם לעצמו יחליט לקחת אחריות בכביש ומחוץ לו. בואו נפחית את הסטטיסטיקה.

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
0 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©