הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
לא עספור ולא יער
 
יואב כהן קיווה לצפות בסדרת דרמה שמעודדת שינויים חברתיים, ומצא את עצמו מול עונה שנייה מאכזבת (בינתיים) שמזכירה יותר את "לגעת באושר"
מאת יואב כהן | 31.10.2011
 


>>> העמוד של "הזיקית" בפייסבוק


רגע לפני שניסו להחיות מחדש את המחאה החברתית, חזרה למסכים אחת הסדרות האיכותיות שנראתה בשנים האחרונות בטלוויזיה, "עספור". הסיפור המוכר והפשוט של אדם הגון מול מערכת שלטונית אטומה ונטולת אמפתיה, הוא זה שאיפשר לסדרה לחדור ללב הצופים בישראל. העונה הראשונה התמקדה בסיפורם של ניוטון (חנן סביון), קצר (גיא עמיר), מוטי (שלום מיכאלשווילי) ואיציק (עוז זהבי). ארבעה חברים שמתגוררים באוטובוסים נטושים בשולי ירושלים ומעבירים את הזמן בעזרת פשע, בחורות ובעיקר באמצעות התחמקות שיטתית מדאגות.

העלילה הסתבכה כשהתגלה כי סבו של מוטי, שהוריש לנכדו את החווה, הותיר אחריו חוב כבד. החברים, שפוחדים לאבד את מקום מגוריהם, עושים הכול על מנת להשיג את הכסף הנדרש. הם מסתבכים בהימורים, גניבות ואפילו עסקאות סמים. תוסיפו לכך את העובדה שהשטח מיועד להפשרה עבור פרויקט נדל"ן יוקרתי, ותקבלו סדרה שהיא צפויה ממש כמו שוק המניות.

סוד הקסם של העונה הראשונה היה האותנטיות שבה. המשחק האמין, השפה המיוחדת והיכולת להעביר ביקורת חברתית בצורה קלילה ומושכת לעין, הם אלו שהובילו אותה בסופו של דבר להיות מדורת שבט לא פחות מעוד עונה מוצלחת של "ארץ נהדרת". אך בנקודה בה הם נמצאים כיום, אסור ליוצרי הסדרה להיות שאננים. אם אדם מתעלם באופן בוטה ממה שהוביל אותו להצלחה, נפילתו עלולה להיות כואבת, במיוחד בעסקי השעשועים.

הסלנג הירושלמי, שאימצנו באהבה, חזר לחיינו בסערה. עספור
 

העונה השנייה מביאה עימה אתגר גדול ליוצריה, מהסיבה הפשוטה שחזרה מוחלטת על הנוסחה המקורית עלולה לשעמם את הקהל. מצד שני, אם זה לא שבור אז אין צורך לתקן. וזוהי בדיוק הדילמה. מצד אחד, עליהם לשמר את אותה ייחודיות שאפיינה את הסדרה עד כה. מצד שני, עליהם לעשות זאת מבלי לפגוע במה שהוביל את הסדרה להצלחה. אם לשפוט על פי שני הפרקים הראשונים, אנו עומדים לחזות באירוע רב נפגעים.

מסדרה אמינה ומצחיקה המנסה להימנע מקטעים קיטשיים, היא מתחילה להיראות כמו פרק של "לגעת באושר". היא נותרה משעשעת מאוד, אך מזכירה טלנובלה יותר מאשר סדרת דרמה. חוסר האמינות בא לידי ביטוי כבר בסצנת הסיום של הפרק הראשון, כאשר איציק, שנעלם בסוף העונה הקודמת, מתגלה במקרה במשחק של אייאקס אמסטרדם ההולנדית.

גם באופיו מסתמן שינוי לא אמין. עד כה הכרנו את איציק כדון ז'ואן השוכב עם כל מה שזז, וכעת הוא מסרב לדייט עם בחורה ישראלית שהכיר בהולנד מכיוון שהוא במערכת יחסים רצינית. עושה רושם כי הפן המלודרמטי יהיה מנת חלקה של העונה הקרובה, ולא במינונים הראויים. ניתן לראות סדקים במערכת היחסים בין מוטי לחברתו שיר. הדרמה העבירה הילוך בסצנה בה קצר מגלה שהוריו האמיתיים הם לא מי שהוא חשב שהם. "צעירים חסרי מנוח", מאחוריכם.

מה שחזר לחיינו בסערה הוא הסלנג שכולנו אהבנו לאמץ לשפה היומיומית שלנו. הסלנג, שמקורו בירושלים, היה אחת הסיבות העיקריות לכך שהסדרה הפכה לנושא שיחה בבתי הקפה התל אביביים. כי הרי, חוץ מניוטון, מי עוד יכול לספק לנו ציטוטים אלמותיים כמו "איש אשכוליות" או "דחיית ספקות". הסלנג המדבק וחיזוקים משמעותיים בצוות השחקנים, ביניהם השחקן המוערך יוסף סוויד והשחקנית המתחילה אך בעלת הפוטנציאל, גל גדות, הם נקודת פתיחה לא רעה. עדיין יש סיכוי שהסדרה תצליח לבנות מחדש את המראה ששמה בעבר מול החברה הישראלית. המראה המשתקף בה הוא של צעירים עם נקודת פתיחה סבירה, שלא מצליחים לקיים את עצמם ולגמור את החודש.

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
1 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
1. האמת? מסכימה איתך
מאיה 09.11.2011
 
 
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©