הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
רשע וטוב לו
 
הסרט "התפוז המכני" מזעזע גם אחרי 40 שנה, בחברה בה האלימות הפכה לשגרה. יואב כהן מציע לראות אותו שוב
מאת יואב כהן | 27.12.2011
 


>>> העמוד של "הזיקית" בפייסבוק


בסרט "התפוז המכני" צפיתי די במקרה. תכננתי לראות אותו, אבל דחיתי את הצפייה פעם אחר פעם, למרות שמסביב דיברו על כך שיש לי חור בהשכלה בגלל שלא צפיתי בארבעת גיבורי הסרט זורעים הרס וחורבן בכל מקום אליו הם הולכים, כאילו היו חוליגנים אלימים במגרש כדורגל. כשהייתי בן 17 חבר טוב ניגש אליי ואל עוד חבר והציע לנו להתחפש לשלישייה מגיבורי הסרט. באותו רגע נפל הפור. הרי זה טיפשי להתחפש למישהו לא מוכר. כך מצאנו את עצמנו יום לפני פורים, יושבים וצופים באחד מסרטי הפולחן של כל הזמנים.

אולי בגלל הדיבורים מסביב או החברה אליה נולדתי הסרט לא זעזע אותי כפי שציפיתי שיעשה. נכון, אומנם יש בו סצנות שאסורות לצפיית ילדים, אבל במקרה שלי הוא אפילו לא גרם לסיוטים. עם זאת, "התפוז המכני" מציב מראה מזעזעת מול החברה. בזמנו הוא נחשב פורץ דרך וייחודי. אבל אם הוא היה יוצא בשנות ה-90 סביר להניח שהיחס כלפיו היה אחר לגמרי מכיוון שהאלימות בקולנוע כבר הפכה לעניין שבשגרה. 

הכנופיה פורצת לביתו של סופר אידיאליסט, מכה אותו ואונסת את אשתו. התפוז המכני
תצלום : מתוך הסרט

אז מה בכל זאת גורם לנו לזכור את "התפוז המכני" גם לאחר 40 שנה? מעבר לייחודיות ולעשייה הקולנועית שלא נעשתה קודם לכן, אי אפשר להתעלם מהבימוי הגאוני של סטנלי קובריק, שיצר סצנות בלתי נשכחות, שהשפיעו על עולם הקולנוע לדורותיו. למשל באחת מהסצנות הראשונות הדמויות הראשיות פורצות לביתו של סופר אידיאליסט, מכות אותו ואונסות את אשתו. השימוש הממזרי שעשה הבמאי ב"שיר אשיר בגשם" המסמל נאיביות הפך אותו למנגינת ליווי של השטן, ויצר  תחושה סוריאליסטית.

סצנה אחרת הנחקקת בזיכרון מופיעה לקראת הסיום, ובה הדמות הראשית - אלכס, (בגילומו של מלקולם מקדואל) שמנסה לחזור למוטב לאחר שהשתתף בניסוי חדשני לשיקום עבריינים בחסות הממשלה, פוגש את חבריו לשעבר שהפכו בינתיים לשוטרים. הם נוקמים בו על שרדה בהם כשהיה מנהיג הכנופייה. מכאן עולה השאלה אם צדיק ורע לו ורשע וטוב לו, אך גם שאלות מעמיקות יותר על כוח וקיצוץ חירויות האזרח בשם הסדר החברתי.

הסרט עדיין רלוונטי, גם בגלל השפעתו הרבה על התרבות. סרטי קולנוע כמו "כלבי אשמורת", בו מתחוללת סצנת עינוי על רקע Stuck in the Middle With You של Stealers wheel, ו"שנחאי נון", בו ג'קי צ'אן מפליא את מכותיו כשברקע צלילים מ"התפוז המכני", הם רק דוגמאות מעטות מסרטים אשר עשו מחווה לסרטו של קובריק. גם מוסיקאים כדיוויד בואי, "לד זפלין" ומדונה עשו לו מחווה. וליידי גאגא, אף פתחה את הופעותיה בשנה שעברה כשברקע צלילים מהפתיחה של פסקול הסרט. עצם העובדה שגם לאחר 40 שנה "התפוז המכני" עדיין מעורר דיון, מוכיחה עד כמה הוא רלוונטי גם היום. מה שעצוב זה שככול שהזמן עובר, הוא פחות מזעזע. ולבסוף הוא כנראה יישאר רק אנקדוטה בהיסטוריה של הקולנוע.

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
0 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©