הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
רדו מעל מסך הטלוויזיה שלי
 
הפיכתו של מוסיקה 24 לצינור שיווקי עבור קשת, נוגדת את המטרה האמיתית לשמה הוקם הערוץ. גיל חומן חושש שעוד מעט ישדרו שם את "האח הקטן"
מאת גיל חומן | 29.12.2012
 

>>> העמוד של "הזיקית" בפייסבוק

 

"כנראה שבערוץ 24 של היום, השיקול המסחרי מוביל" כך אמר איש המוסיקה יואב קוטנר בראיון ל"עכבר העיר" ב-2010 על הערוץ שהוא היה שותף בהקמתו ושימש עורכו הראשי במשך 4 שנים. בתחילת דרכו שידר הערוץ מוסיקה ישראלית על שלל גווניה ולצופים הייתה תקווה שאכן, קם בית למוסיקה העברית. אך כניסת הזכיינית קשת כשותפה, ובהמשך כבעלת שליטה, התניעה מהלך שגרם לשינוי מהותי והפך אותו מפינת חמד שכיף לשמוע ברקע, לצינור הפצת תעמולה של הזכיינית הגדולה.

 

"רד מעל מסך הטלוויזיה שלי" של רמי פורטיס, היה הקליפ הראשון ששודר בערוץ, שקיבל אור ירוק לעלייתו כחלק מהחלטת הכנסת לפתוח ערוץ מוסיקה ישראלית. אך האם היום הוא באמת ממלא את תפקידו? במבט חטוף בלוח ניתן לראות כי חלק גדול משידוריו מוקדש לתוכניות הכוללות בעיקר דיבורים, שהקשר בינן למוסיקה שואף לאפס. חלקו הגדול של מה שנותר ממנו מוקדש לשידור חוזר של אותן תוכניות ובשידורים החוזרים של השידורים החוזרים, למקרה שפספסתם.

 

היו כאלה, בעיקר מהסגנון הים-תיכוני, שטענו שבתחילת דרכו הערוץ לא נתן מענה לכלל המוסיקה הישראלית. בעוד שניתן להתווכח עם טענה זו, באופן אישי מאוד נהניתי להאזין ולצפות בו, הכרתי באמצעותו להקות וזמרים חדשים, ואף למדתי לאהוב כמה אמנים שלא היו כוס התה שלי לפני כן. עם כניסתה של קשת לתמונה, הוא השתנה, והפך מכזה שמלטף ומטפח, דואג לאמנים צעירים כוותיקים ונותן בימה למוסיקה חדשה ורעננה, לערוץ שטופח על האגו של זמרים קיימים. "אייל גולן קורא לך" היא דוגמה מצוינת לכך. הוא גם התחיל לקדם את תוכניות הזכיינית, בעיקר ב"אולפן השקוף" שנוצר על מנת לתת הופעות חינם לקהל הרחב. בפועל שימש בית לפליטי "האח הגדול" ו"כוכב נולד" שרק חיפשו מקום להעביר בו את 15 דקות התהילה שלהם ולא נמצאו שם מתוך עניין אמיתי בתחום.

בימה עבור פליטי ריאליטי של "קשת". ג'קי אזולאי מתארחת ב"הדיבור"
תצלומים: צילומי מסך

איך הפכנו מעם הספר והדיסק לכזה המוקיע תרבותו? תחילת הסוף הייתה כשקוטנר עזב. נדמה שהוא היה האיש הנכון בזמן הנכון להוביל את הערוץ. נשמע הגיוני, לא? אז זהו שכנראה בקשת לא חשבו כך, אחרת איך אפשר להסביר את העובדה שהם בחרו באדם ללא שום זיקה או ותק כאייל אופנהיים, העורך הראשי כיום, לעמוד בראש? הוא אמנם מוכשר מאוד בתחום הטלוויזיה - הקים ועמד בראש ערוץ הספורט ואף שימש מנהל ערוץ 8 תקופה לא מבוטלת - אך אינו בעל ניסיון בתעשיית המוסיקה.

 

הערוץ שנועד לקדם את המוסיקה הישראלית, בחר בשנים האחרונות כיוון ים תיכוני מובהק. הסגנון הקליט, הפשוט והמקפיץ שבמשך שנים נחשב למוקצה מהרדיו הישראלי, החל לטפטף אט אט ולהפוך לחלק מהזרם המרכזי. לכן בערוץ החליטו להשקיע בו את מרב המשאבים, ומשמיעים אותו בעיקר. אמנים שבאמתחתם שיר מקפיץ או שניים, מועדפים על פני הוותיקים שעליהם גדלו דורות שלמים, רק בגלל שהם מבצעים שירים בסגנון הלא נכון. אין זה מן הראוי שהצעירים יקבלו קצת פחות מפרץ, פרץ, פרץ וגולן, ויותר משלום חנוך, שלמה ארצי ואביב גפן ושיישמר איזון? יש שיאמרו כי המוסיקה הפופולרית צריכה לשלוט בערוץ, אך לא כך צריך להיות הדבר. הרי מטרתו המוצהרת היא לתת בימה למוסיקה ישראלית על שלל גווניה, ולא לטפח סגנון מסוים או לעגן את המיינסטרים.

 

איני נמנה עם אוהדי הסגנון הים תיכוני, אך גם לא על שונאיו. דווקא מאמנים שטוענים לקיפוח ולהזנחה הייתי מצפה להסתכל על הצד השני, ולפעול לחלוקה שוויונית יותר של זמן מסך באותו ערוץ שבתחילת דרכו היווה מטרה עבור חלקם, שטען כי עשה אפליה הפוכה. אסור לתת לשיקולים מסחריים ועסקיים להשפיע על סגנון המוסיקה אליה ניחשף. יש לתת בימה לאמנים מסוג אחר, שישמיעו קולם, יראו פניהם ויתנו לנו לטעום ממה שיש להם להציע. למרות שהערוץ בשליטת חברה פרטית, למועצת הכבלים והלווין שמפקחת עליו חייבת להיות מילה בעניין, כדי שלא נקום בעוד כמה שנים ונצפה ב"האח הקטן" שדומה שתי טיפות מים ל"האח הגדול" שגם ככה מעצבן אותנו.

 

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
0 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©