הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
מכונת פרסום משומנת
 
צביעות ואינטרסים ברורים מפעילים את התוכנית "בוס בהסוואה". גיל חומן חושב שלא מדובר כאן במנהלים נוטפי אנושיות היורדים אל העם אלא ביחסי ציבור נפלאים לחברות המשתתפות
מאת גיל חומן | 09.03.2013
 

>>> העמוד של "הזיקית" בפייסבוק

 

מטרתה של "בוס בהסוואה" התוכנית החדשה מבית היוצר של  "רשת" היא לעשות מהפך בעולם הקפיטליסטי. הבוסים שיורדים אל העם ומתחזים במשך חמישה ימים לאחד העובדים, מנסים להידמות לרובין הוד סטייל שנות האלפיים, אבל בעצם עושים "כיפה אדומה" פר אקסלנס.

 

כשראיתי את הקדימון לתוכנית חשבתי לעצמי כי הנה, אולי הטלוויזיה סוף סוף משתמשת בכוחה בשביל ליצור תכנים שמטרתם להשיג משהו מעבר לרייטינג, ומנסה לבצע מהפכה גם אם היא קטנה ומקומית. אך לאחר צפייה בפרקים הראשונים, מהר מאוד הבנתי שמוקרנת מולי מכונת יחסי ציבור משומנת היטב, שמפרסמת את העסקים המשתתפים בה. הרשות השנייה חיזקה את דעתי כשקבעה לאחרונה כי התוכנית הפרה את תנאי הזיכיון בכך ששודר בה תוכן בעל אופי פרסומי אסור. אז נכון, ניתן לראות שינוי בגישה, ומעבר מפרסום גלוי ואגרסיבי לכזה שהוא סמוי ומעודן בו מטשטשים את סמל החברה, ודואגים לא להזכיר את שמה בקול רם. אבל הקהל לא טיפש, ויודע להבחין בדיוק מהו העסק המשתתף בפרק.

 

הבעייתיות אינה מתחילה בתוכנית אלא בקיץ 2011 במחאת האוהלים, בה נחשף כי אנחנו לא לבד ורובנו מתקשה לסגור את החודש. המחאה הפכה את הצדק החברתי לאופנתי, ונתנה לכל מען דבעי את הלגיטימציה להשתמש בה כחמור שיכול לשאת אותך למרחקים ארוכים בלי להתאמץ. כחלק מהטרמפיסטים נמנית "בוס בהסוואה" שמתעקשת לצייר עולם בו המעמד הנמוך בישראל ניצל כי הנה באו המנהלים רכובים על סוס לבן (או ברכב שכור) עטופים בניחומים, חיבוקים ומילות עידוד. והחדשות הטובות? אם תהיה מספיק נחמד תקבל גם צ'ופר. 

אם תהיה מספיק נחמד תקבל גם צ'ופר. בוס בתכנית
תצלומי מסך

הבוסים שמחליטים לתגמל את העובדים הנבחרים באלפי שקלים, טיסות לחו"ל, לימודים ואף בקידום על סמך היכרות קצרה של משמרת אחת, רק מוכיחים כי לא באמת באו ללמוד. הרי בסופו של יום הם מקבלים פרסום סמוי וחיובי - כעסק שהציבור רוצה בשירותיו וככזה שמשמש מקום עבודה אטרקטיבי. גם אם מעכשיו הם מבינים את הדרג הנמוך, האם באמת ידעו לשים את עצמם בנעליהם מדי פעם? אני חושב שלא, אבל אהיה הראשון שישמח לאכול את הכובע אם אתבדה. הקרובים לי לא מבינים למה אני מתלונן על קונספט שבמסגרתו מוצאים עובדים איכותיים, ומפנקים אותם לאות להערכה, כזה שמאפשר לבוסים להרגיש איך שם בתחתית הפירמידה ויוביל בסוף לתהליך של מודעות ולעתיד ורוד יותר.

 

אבל אם תיקחו רפת ותשימו במרכזה פרח, השפעתו תהיה כקליפת השום וריחו הטוב ייעלם בתוך הסירחון שמסביב. כך גם אותן מתנות שנותנים הבוסים לעובדים המצטיינים, שנבחרו בקפידה על ידי צוות תחקירנים שעמל קשה על מנת למצוא אותם. כשאותו בחור שקיבל קורס בניהול יגיע לעמדת מפתח, וייאלץ לפעול לפי נהלי החברה ולהישאר במסגרת תקציב, איך הוא יוכל ליישם את מה שכביכול הפך אותו לעובד מצטיין?

 

מדהים לראות איך אחרי היכרות של עשר דקות עם אדם, אנו מתמסרים לאדיבותו, סומכים על מקצועיותו ומתפלאים מכמות הרגש שבו. אין כמו דוקו-ריאליטי טוב שיגרום לנו לחשוב כי אנו מבינים את המציאות, בעוד שלמעשה אנו מקבלים עולם ערוך היטב, שנוטה לטובת צרכי המערכת. אולי האנשים האלה הם באמת מלח הארץ, עטופים בסוכר וקשורים בחוטי זהב, אבל נוכחות המצלמות יוצרת עטיפה של ממתק לתהליך שלרוב לא היה גורם לאף אחד מאתנו למצמץ, ובטח שלא להיפתח ולספר את סיפורנו האישי הכואב ביותר בפני אדם שזה הרגע היכרנו.

 

מנהלים יקרים, אז שמתם שואב אבק בכל קומה, שדרגתם את מערך האופנועים, התקנתם מזגן בחדר האוכל, ולימדתם את מנקה השולחנות עברית. מה יקרה בפעם הבאה שיהיה גירעון של 10,000 שקלים בסיכום התקציב השנתי? תקצצו חס וחלילה ממשכורתם של הבכירים או שתפטרו שני עובדים שביחד לא מרוויחים רבע מהמשכורת של המנכ"ל? הדג אולי מסריח מהראש, אבל כידוע, קודם כל מקצצים מהזנב.

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
1 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
1. תקשורת אינטרסנטית ומניפולטיבית
יונתן 10.03.2013
 
 
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©