הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
שיעורים בטמטום
 
החוק החדש לליווי נהגים צעירים סותר את עצמו ורע לכולם, חוץ מחברה פרטית שגובה תשלומים מופקעים דווקא ממי שאין לו
מאת אלכס צ'רביאק | 07.08.2013
 

>>> העמוד של "הזיקית" בפייסבוק

 

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בשיתוף פעולה עם משרד התחבורה, יצאה בקמפיין הסברה נרחב לגבי השינוי בחוק, לפיו יהיה ניתן להוציא רישיון נהיגה בגיל 16 ותשעה חודשים. מי שעבר את מבחן הנהיגה המעשי ייקרא "נהג חדש צעיר" ויקבל היתר נהיגה לשישה חודשים שיחייב אותו בליווי לאורך כל התקופה. מטרת החוק, בראש ובראשונה, לקדם תוכנית לשיפור תרבות הנהיגה של הצעירים. הכוונה היא להאריך את תקופת ההכשרה של התלמידים ולשפר את היכולת שלהם, תוך מתן כלים להורים ללוות את ילדיהם ולפקח עליהם בתחילת דרכם.

 

למעשה, מדובר במטרה נעלה, משום שכשמביטים בנתונים הסטטיסטיים מגלים שהנהגים הצעירים מהווים קבוצת סיכון על הכביש. שיעור מעורבותם בתאונות הדרכים (21%) גבוה משיעורם היחסי בקרב ציבור בעלי הרישיון (רק 15%). הגורם העיקרי לתאונות הוא מהירות מופרזת המהווה 33% מהתאונות  הקטלניות שאירעו בקרב צעירים. מכאן עולה השאלה אם בהכרח נהג צעיר, לאחר שצבר ניסיון של חצי שנה עם מלווה, אכן ינהג באופן בטוח יותר.

 

המדינה מאפשרת לנהגים צעירים להמיר את תקופת הליווי הארוכה הזו, שכוללת לפחות 50 שעות על הכביש, לפרק זמן קצר יותר, בתנאי שיהיו עם מורה לנהיגה. איך אפשר למדוד ניסיון של נהג צעיר באמצעות ההורים או כל קרוב אחר שיושב לידו? 50 השעות שהוא צריך לבלות על הכביש, הן דבר שלא יהיה ניתן לבחון אותן. יתכן שיהיו מלווים שיקפידו עם הנהג הצעיר, אולם לא מן הנמנע שיהיו הורים או קרובי משפחה שלא יסתכלו בכלל על הילד שעל ההגה, ולמרות זאת אחרי חצי שנה יחתמו על הטופס שמאשר כי הם ליוו אותו באופן צמוד, בלי למצמץ. האבסורד הוא שבשני המקרים משרד הרישוי יקבל את הטופס בלי לשאול שאלות מיותרות, ואף אחד לא יטרח לבדוק את אמינות הנהג או הדרך בה הוא נוהג. ואם כך, בשביל מה צריך את החוק שקשה לאכוף אותו, שלא להגיד בלתי אפשרי.

גם מי שעבר מבחן נהיגה לפני שנתיים ולא נהג מאז, נחשב על פי החוק לבעל ניסיון
תצלומים: מתוך הקמפיין

הטענה הרווחת במשרד התחבורה היא שאין תחליף לניסיון. אך חבל שלא ניתן לבחון אותו. לדוגמה, אדם  שעבר מבחן נהיגה מעשי לפני שנתיים ולא נהג מאז, נחשב על פי החוק לבעל ניסיון. מבחינת משרד התחבורה, הוא כבר שנתיים שלמות על הכביש. החוק לא מחדש דבר, כי עכשיו יהיו בכיסו של הצעיר 50 שעות ניסיון, שכלל לא בטוח אם הוא אכן יישם אותן. החוק החדש מוביל למצב מגוחך עוד יותר. בעבר, רק חודשים ספורים לפני גיל 17 הצעירים יכלו להתחיל ללמוד נהיגה, וכשמלאו להם 17 הם יכלו לגשת למבחן המעשי, ולקבל את הרישיון המיוחל. כעת, ניתן לקבל את הרישיון כבר בגיל 17 אחרי תקופת הליווי. במילים אחרות, יהיו יותר נהגים צעירים על הכביש - עובדה שמהווה סתירה למטרת החוק. יותר נהגים צעירים מהווים יותר סיכון לכלל האוכלוסייה, וזה על פי  נתונים של משרד התחבורה.

 

חבר שלי נתקל בלא מעט קשיים לאחר קבלת הרישיון. הוא בן 23, אין לו כלי רכב משלו ואף אחד מבני משפחתו לא מחזיק ברישיון  נהיגה. לכן, לפי החוק החדש הוא צריך לממן לעצמו מלווה חיצוני ל-20 שעות נהיגה באוטו שבכלל אין לו. הופתעתי לגלות שיש פתרון יצירתי לבעיה שלו. אדם זכאי למימון ממשרד האוצר של 20 שעות נהיגה עם אדם זר, אך עליו לעמוד בתנאים מסוימים. הקריטריונים למימוש ההטבה מצריכים להיות ילד שמקבל דמי מזונות, הבטחת הכנסה או שמדובר בחייל בודד שמקבל קצבה. רוב האנשים לא עומד בהגדרה הזו ולכן לא זכאים למימון.

 

כשטלפנתי למשרד התחבורה ענתה לי פקידה נחמדה, והסבירה בנימוס שחברי לא יקבל מימון כי אינו עומד באף קריטריון שהציב החוק. כדי לקבל דמי מזונות, הילד צריך להיות בן להורים גרושים. במקרה של הבטחת הכנסה - המצב בעייתי, משום שמרבית הצעירים אכן עובדים, ולכן הם אינם זכאים להטבה זו מביטוח לאומי. הפקידה לא הצליחה לעזור לי וחזרה על העובדה שזהו החוק ושאין מה לעשות. לבסוף, היא הטילה פצצה כשאמרה שליווי חיצוני בכלל לא קשור אליהם "חברה פרטית מתעסקת בזה והיא לא קשורה למשרד ממשלתי כלשהו". כאן כבר התייאשתי.

 

בתום השיחה נפל לי האסימון. לא רק שלא ניתן ליישם את החוק אלא שהוא גם מגדיל את ההוצאות של הצעירים שאין להם מלווה בעל כורחם, ונותן עוד שטרות לבעלי חברות פרטיות מכיסם הדל. בשיחה עם מוקדנית של חברת Drive me שמציעה מלווה בתשלום, גיליתי שהשירות עולה לא מעט. 85 שקלים לשעת ליווי, כלומר 1,700 שקלים ל-20 שעות. התשלום לא כולל את הוצאות הדלק הגבוהות. חבל שהבוחן של משרד האוצר, שלא פסח על אף אחד ברפורמה הקשוחה שלו כשקיצץ מכל גוף, לא מצא לנכון לפסול את החוק הבזבזני הזה שיוצר יותר בעיות שחברי היקר לא מצא את פתרונם עד היום, וספק אם ימצא.

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
4 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
1. מלווה
קטי 08.08.2013
 
נקודה למחשבה
אלכס 29.09.2013
 
החוק כוללני ולא מטפל בפרטים.
טל 04.10.2013
 
החוק הכוללני לא מטפל בכלל
אלכס 03.01.2014
 
 
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©