הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חריג בנוף
 
לירן עבדי צפה ב"כוח משיכה" ואין לו ספק כי מדובר ביצירה הטובה ביותר של אלפונסו קוארון. וכמו הבמאי המיוחד, כך גם הסרט
מאת לירן עבדי | 20.11.2013
 

>>> העמוד של "הזיקית" בפייסבוק

 

אלפונסו קוארון. אני מניח שלרובכם השם הזה לא אומר יותר מדי, ולאלו שכן - אין צורך להרחיב. אחרי הדרמה טעונת היצרים "ואת אימא שלך גם" ו"הילדים של מחר" האפוקליפטי והמעיק, הבמאי ומפיק הקולנוע המקסיקני חוזר לסיבוב נוסף במה שנראית כמו היצירה הטובה ביותר בקריירה שלו - "כוח משיכה". בדרמת המתח החדשה פרי עמלו, הבמאי המוערך מטיח בצופים רגעי עומק עילאיים שמשחקים ברגשותיהם כעיסה, ומצליח ליצור רגעים שקטים כתחושת המוות שאופפת את הסרט לכל אורכו. רק אלו הן סיבות מספיק טובות לשים עין על אחד הבמאים המעניינים של התקופה אחרונה.

 

הסרט מתאר את סיפורם של מאט קובלסקי (ג'ורג' קלוני) וראיין סטון (סנדרה בולוק) שני האסטרונאוטים היחידים שניצלו מפגיעת שברי לוויין במעבורת בה הגיעו אל מחוץ לאטמוספירה. כשהבינו שהם עומדים בכוחות עצמם, הם מנסים כל שביכולתם כדי לעשות את דרכם חזרה לכדור הארץ. עד כאן הפרטים היבשים. מנקודת הפתיחה המורכבת, קוארון לוקח את המושכות לידיו, ומוביל את הצופים במסע קוסמי אל נבכי תולדות האנושות, מרגע הבריאה ועד למותו הבלתי נמנע של בן האדם, דרך שלל סמלים ומוטיבים מהפנטים, שלא מתפתים לברוח לטרחנות האופיינית כשעוסקים בנושאים שכאלו.

 

אני לא יודע כמה אנשים בעולם היו פעם בחלל, אבל אני מניח שלרוב לא יצא לקפוץ מתישהו אל מחוץ לכדור הארץ. קוארון מבין את הבעייתיות שבחוסר ההזדהות מצד הצופים, ולא חוסך בשום אמצעים. נקודות מבט (POV) רבות של השחקנים: אנחנו לפעמים מתוחים ושבריריים, ולרגעים חווים תחושת בדידות שיגרמו לחרדתיים בינינו לאבד עשתונות. כדי שנבין יותר טוב, הבמאי מגביר את הלחץ, ומשאיר אותנו חסרי אונים מול שוטים נצחיים של נופים שאותם העין האנושית הממוצעת מעולם לא עיכלה. הצופים מספיקים לראות לשנייה את יבשת אפריקה עוברת מול עיניהם, ומבינים שזה לא משחק. הם בחלל, גדולים מכל דבר אחר שנעשה כרגע בכדור הקטנטן הזה שמתגלגל מולם באיטיות מגוחכת.

קוארון מבין את הבעייתיות שבחוסר ההזדהות ולא חוסך באמצעים. קלוני
תצלומים: צילומי מסך מתוך הסרט

גם ליהוק השחקנים תרם רבות להבנת הסיטואציות שניסו לחדור לליבנו. לכאורה, נקודת הפתיחה לא הייתה מעודדת במיוחד: קלוני הכריזמטי אומנם מחליק לתוך דמות האסטרונאוט הסמכותי והמקצועי, ומנגד, לוהקה בולוק, לא אחת שרשומות לזכותה מספיק הופעות מוצלחות. בזמן שהמבקרים תהו עד כמה קלוני יכול לסחוב על גבו את הסרט, בולוק עקפה אותו בסיבוב, והפתיעה ביכולות משחק אוסקריות שמצליחות להעביר חוסר אונים בסצנה אחת, ותחושת ניצחון חלוצית בשם כל בני האדם, בסצנה אחרת.

 

אי אפשר לדבר על הסרט בלי להתייחס לחלקי הסאונד המשובחים שעוטפים אותו, ומהווים נפח חשוב בעלילה. משחקי המוסיקה של רעש ושקט מוחלט מיד אחריו מתזזים את הצופים מחוסר נחת קולני לדממה מטרידה ומלחיצה לא פחות. שילובי הקיצוניות משיגים תוצאה לא תמיד ברורה, מהסוג שגורם לנו לנוע בחוסר נוחות בכיסא. לזכותן של נקודות אלה ייאמר שהן משפיעות בצורה החזקה ביותר שאפשר לדרוש מכל במאי שמחפש לרגש. אין פה עניין של טעם אישי או העדפה לסוגה מסוימת - "כוח משיכה" הוא סרט מקורי, בולט בייחודו והכי חשוב - חריג בנוף ההוליוודי, כזה שחשוב לצפות בו, ולו רק בגלל דרכי הביטוי המיוחדות של קוארון.

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
0 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©