הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
במרחק לייק מכאן
 
אודליה הירשברג מסבירה כיצד התקשורת מבנה שוב ושוב את אידיאל היופי, ומדוע זה רק תלוי בנו אם נשנה אותו לטובת כולם
מאת אודליה הירשברג | 07.01.2014
 

 

 

>>> העמוד של "הזיקית" בפייסבוק

 

מהו אידיאל היופי? הוא הקול שמקנן בכל אחת מאיתנו בראש, ומתיימר להכתיב מה In ומה Out, מה שיק ומה שוק. בעצם הוא הדימויים שחברות האופנה השונות מפזרות על שלטי חוצות, באנרים, פרסומות בטלוויזיה ואיפה שרק אפשר. תעשיית הפרסום מציגה בפנינו את הבגדים הכי יפים על הקולבים הכי רזים. הצלם וסוכן הדוגמניות עדי ברקן נאבק כבר שנים בתופעת האנורקסיה. לאחרונה הוא פרסם סרטון בו הציג מראה מול שטיפת המוח התקשורתית באשר לשאלת אידיאל היופי. ואיך לומר זאת בעדינות? ההשתקפות מטרידה.

 

ניתן לומר שהוא מקצין את המציאות, אבל מה אם אטען שהמציאות היא המוקצנת? כואבת ככל שתהיה, ההקבלה שהצלם מציג בין מוּזֶלְמָן שהוא כינוי נפוץ בתקופת השואה לאדם שהוא עור ועצמות, לדוגמנית היא כלל לא מופרכת. על פי ברקן אין ספק שחברות האופנה הן האשמות העיקריות בבעיית האנורקסיה בקרב נערות. הרי הן ממשיכות להעסיק את אותן דוגמניות שבתת משקל. אבל לא הייתי ממהרת להטיל עליהן את האשמה הבלעדית. הרזון שנתפס כאידיאל נמצא בכל מקום: ברובן המוחץ של הפרסומות, במגוון תוכניות טלוויזיה ואפילו באולפני החדשות. למשל, משתתפת בתוכנית ריאליטי שמגיעה עם עודף משקל ונשאבת במהירות לשטנץ שמכתיב מהי הגזרה הנכונה.

 

לצערי, החורבן וההרס של אותו אידיאל יופי לא בא לידי ביטוי רק בתא המדידה, כשאת מזיעה ומנסה להיכנס לג'ינס שכמעט ונסגר או מונח בארון בציפייה יחד עם השמלה השחורה הקטנה מהתיכון. הנזקים מרחיקי לכת.  נערה שמחליקה במדרון התלול עלולה ללקות בהפרעות אכילה חמורות כגון אנורקסיה או בולימיה. ומשם הדרך חזרה לא פשוטה. על נזקי אידיאל היופי דובר רבות. לא חסרים סרטים תיעודיים, שירים, תחקירים, ספרים ומאמרים העוסקים בנושא ובהפרעות האכילה הנובעות מכך. אבל בינינו, אין צורך להתאמץ לחפש. הבעיה נמצאת בין השורות, במרחק לייק מכאן. מהו המקום הטוב ביותר לבחור להתבונן על החברה אם לא במקום בו היא מתאספת? בפייסבוק.

תעשיית הפרסום מציגה בפנינו את הבגדים הכי יפים על הקולבים הכי רזים 
תצלומים : sxc

הרי כולם שם: את, אתה, אימא שלכם, החברים מהתיכון, מהשירות הצבאי, מהלימודים ומהעבודה וגם החברות המסחריות שמניעות את התעשייה. והן שם משום שגם אנחנו שם. גם אני מקליקה לייק בעמודים של חברות האופנה. ולא פעם בשיטוט ב-News Feed אני רואה תמונה מצמררת שהן מעלות. הבגד אולי נראה יפה, אך הדוגמנית בוודאות חולה. בין התמונות שמופיעות בסרטון של ברקן זיהיתי כמה צילומים שנלקחו מתוך העמודים שקיבלו את הלייק שלי. התבוננות בתמונות, בתוכן שלהן, ובמה שהן מייצגות יכולה לספר לנו כל כך הרבה.

 

אם נבחן את הרגעים הקטנים ואת הדיונים שמתרחשים שם שהם לכאורה חסרי משמעות - נמצא שהטוקבקים משקפים היטב את הפרצוף של החברה שלנו. הם מיקרוקוסמוס ושם רואים בבירור את ההשפעה העוצמתית שיש לשטיפת המוח שאנחנו מקבלים. אני מודה שכשאני רואה תמונה כזאת, לא תמיד אני יכולה לשתוק ומגיבה. אבל אם בכל זאת שתקתי אני לא מצליחה להתגבר על הסקרנות, ונכנסת רק כדי לקרוא את תגובות הגולשים, בעיקר הגולשות. המגיבות מתחלקות לארבע:

 

הביקורתית שתאמר שהדימוי שהתמונה מעבירה הוא מעוות ותצקצק בלשונה על ההשפעה שנגרמת בעקבות כך לנוער. בנוסף, היא אולי תייעץ לדוגמנית השדופה לאכול משהו. השנייה היא זו ששואלת כמה עולה. העיוורון המוחלט שלה והעובדה שהיא לא מצליחה לראות איך חברת אופנה גדולה מציגה מחלה כאידיאל מצמררת אותי. אם לא שמת לב מה לא בסדר בתמונה, מה זה אומר עלייך, ויותר מכך עלינו כחברה? השלישית זועקת "את ממורמרת! תלמדי לפרגן! לכי להסתכל במראה!" היא יותר לוחמנית מהבחורה ששאלה "כמה עולה" ובשלב מתקדם יותר של שטיפת המוח. הרביעית היא התמימה, שלא שמעה על פוטושופ. "הדוגמנית לא אנורקסית, זה מבנה הגוף שלה".

 

תוכלו לחלוק עליי ואף לומר שאני מגזימה. אך אל תשכחו שברוב הפעמים ההשפעה לא ישירה אלא מלווה בתהליך ארוך, שמתחיל אפילו מילדות. זוכרת איך נראתה הברבי שלך או הנסיכות של דיסני? אידיאל היופי התגנב בשקט לתודעה שלנו דרך הדלת האחורית, בלי שנשים לב. לכן זה חמור יותר ממה שאתן חושבות. לא שמעתי על הרבה בחורות שמעידות שהן שלמות עם הגוף שלהן. כאן נחצה הגבול בין אידיאל יופי בלתי מזיק לקטלני. אמנם לא כל אישה מפתחת הפרעת אכילה, אבל רובן אוכל את עצמו מבפנים בלי סיבה. אז עשי לעצמך טובה, ונסי לשחרר את הקול שיושב לך בראש. את לא צריכה להיכנס לשמלה, פשוט תלבשי אותה. ואם עוד לא התחלת, אז זה הזמן לאהוב את עצמך. מי יודע, אולי תגלי שהכוח להגדיר מחדש את אידיאל היופי נמצא אצלך בידיים?

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
0 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
 
עוד בנושא זה
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©