הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
כמה רדוד
 
יונתן אגרוקר מקנא בהצלחה של קמפיין "דלי מי הקרח" שמטרתו לעודד מודעות למחלת ניוון שרירים, אך קורא תיגר על משתתפי הקמפיין ברשתות החברתיות
מאת יונתן אגרוקר | 04.09.2014
 

 

>>> העמוד של "הזיקית" בפייסבוק

 

שיגעון חדש התפשט במחוזותינו בחודש אוגוסט - אתגר דלי מי הקרח להגברת המודעות למחלה חשוכת המרפא ALS. הרשת החברתית געשה במלוא עוזה בסרטונים המציגים את הנענים לאתגר. לצערי, לרוב מדובר בפופוליזם רדוד. תמיכה אמיתית במאבק שבא לידי ביטוי בתרומה כספית, הבנה למה זה חשוב או אפילו ידע בסיסי על מה הקמפיין ומהי בדיוק המחלה, לא נראו באופק. רק סתם טרנד מגניב שגורף  לייקים.

 

הרשת החברתית פועלות על פי עקרון 80\20, כמו ברוב תחומי החיים. 20% מהאנשים שולטים ברוב הכסף, הפרסום ומרכזי השליטה ו-80% מתחלקים ביניהם במה שנשאר. כך גם ברשת החברתית, יש אנשים עם הרבה עוקבים או חברים בפייסבוק, וחשיבותם להפצה הוויראלית מכרעת. 80% הנותרים פשוט מגלמים את אפקט העדר פעם אחר פעם.

 

ידוענים בארץ ובחו"ל, החל מכוכבי קולנוע ועד לשחקני כדורגל, העלו סרטון קצר בו הם שופכים על ראשם דלי קרח או מים קרים. לרוב זהו סרטון משעשע למדי בו אתה פוגש את הגיבור שלך (או סתם אדם שאתה רואה רק על מרקע הטלוויזיה) בפעולה יומיומית הגורמת לך להזדהות עמו. הרי מה יותר אותנטי מדלי קרח הנשפך על הראש לצד צעקות ספונטניות של כאב וצחוק רגעי? ואם זה למען מטרה חשובה אז תפסנו שתי ציפורים במכה. הידוענים הזמינו מפורסמים אחרים לאתגר, והלא ידוענים הזמינו את עצמם, ובום הגענו למצב של הדבקה. 

ההיענות הגבוהה לאתגר נובעת מהרצון לשדר מגניבות
תצלום: sxc. תצלום לובי: Anthony Quintano

רק בשלושת הימים האחרונים נתקלתי בעשרות, אם לא מאות, סרטוני "דלי מי הקרח" בפייסבוק ובאינסטגרם. לא מעט חברים,  הצטרפו למגמה. הופתעתי לגלות שרובם המוחץ לא תרם וגם לא מתכוון לתרום כסף לעמותה, חלקם לא יודע מה זה ALS, מהי מטרת הקמפיין או אם בכלל יש קשר בין המשימה למחלה עצמה. המילים שזעקו  בין השורות היו שזה בסך הכול מגניב ומשיג הרבה לייקים.

 

אז רציתי פשוט לומר די, נמאס לי. נמאס לי לראות כל כך הרבה סרטונים דומים. נמאס לי שרוכבים על הגל רק כי זה מגניב ולא בגלל שמאמינים בזה. נמאס לראות עדר נטול מחשבה שעושה פעולה מסיבה אחת ויחידה - כי כולם עושים. נמאס לראות תופעה חברתית בה כולם מרותקים לאתגר וצופים בשלל חבריהם במשימה, ולא עושים את הדבר הפשוט ומרחיבים מעט את הידע על המחלה. תהיו אכפתיים באמת ואל תתנהגו כאינדיבידואל שמציג תמיכה במאבק לא כי זה חשוב לו אלא כי זה מייצר עוד סרטון מגניב שאנשים יאהבו.

 

מילת המפתח ברשת החברתית זה לראות ולהיראות, לזרום עם הטרנד העכשווי. הקמפיין הפרסומי הצליח להעלות מודעות בצורה יוצאת דופן ולגייס לא מעט כסף. קמפיין שיווק נהדר שפיצח נכון את הקודים להצלחה ברשת החברתית הצעירה, וצפוי לעורר השראה לקמפיינים דומים. הצלחה אדירה במישור השיווקי עלולה לגרום לכישלון עמוק בצד המהותי. השאלה למה התחלפה בכמה. כמה לייקים, כמה מגניב וכמה רדוד.

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
0 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©