הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
קורצנו מהחומר הנכון
 
ליזי אליה קריספין גאה בכך שכל כך הרבה אנשים נותנים מעצמם למען האחר. אבל זה לא מספיק רק לעשות לייק בפייסבוק
מאת ליזי אליה קריספין | 28.01.2015
 

 

>>> העמוד של "הזיקית" בפייסבוק

 

אנשים המתגייסים למען מטרה נעלה או למען הזולת, כמו דורון אלבז, שסיפורו התפרסם לא מכבר, הם אלו היוצרים נקודת אור בין כל הידיעות על עוולות עליהן אנו שומעים כל הזמן והופכות אותנו לאדישים. אלבז, שסובל מפוסט טראומה מאז מבצע חומת מגן, הקים בחצר ביתו דוכן לימונדה קטן שהיווה תחנת ההתרעננות צנועה לחיילי צה"ל. עם פרוץ מבצע צוק איתן, חש שהוא צריך לעשות משהו למען החיילים, ודוכן הלימונדה הקטן הפך למחנה נתינה מאורגן שסחף אחריו מתנדבים רבים מכל הארץ, ומכל הגילאים. כיצד אלבז החל את הכול? באמצעות קריאה בפייסבוק לעזרתם של אנשים להאכיל את החיילים בשם אהבת חינם.

 

אירועים כאלה יוצרים תחושה של קהילתיות המראה שישנם במדינה אנשים שקורצו מהחומר הנכון. הנתינה קיימת במטען הגנטי שלנו בין אם נרצה או לא כתוצאה מהשורשים היהודיים שלנו. זה לא שערכי הנתינה אינם קיימים בדתות האחרות (השומרוני הטוב בנצרות או ה"זכאת" באסלאם הן דוגמאות לכך) אבל בתוך עמי אני חיה. משפחתה הדתייה של אימי תמיד התגייסה למען השגת תרומות לאדם במצוקה כספית בתוך הקהילה שלה, כחלק ממצווה מוסרית של גמילות חסדים. מעבר לכך, לא חסרות בארץ עמותות הפועלות למען מטרות ראויות על בסיס מתנדבים הנותנים מעצמם ומזמנם ללא שום רווח. לא הכול מושלם בארצנו הקטנטונת והגועשת, אבל על המעשים הללו אנחנו יכולים להעניק לעצמנו טפיחה על השכם.

 

אז איך קמים ועושים מעשה? אלבז כתב סטטוס סוחף בפייסבוק, כמו רבים אחרים שמשתמשים ברשתות החברתיות למטרת קול קורא להתנדבויות. קבוצת הפייסבוק "אנשים טובים" לדוגמה, עושה שימוש נהדר בה. חברי הקבוצה מפרסמים בשם אנשים קשיי יום את צרכיהם (בגדים, מכונת כביסה, מזרון וכולי) במטרה לקשר ישירות בין אלו היכולים להשלים את החסר. אין ספק שפייסבוק יוצר תחושה של קהילתיות. אנחנו חברים בקבוצה שעושה טוב לאחרים וחשופים יותר בקלות לסיפורי התנדבות מרגשים ומעוררי ההשראה. זה מחזק את תחושת הערך העצמי ואף את הגאווה שלנו ועל כן גם נפרגן בלייק. אם ממש התרגשנו אפילו נשתף את הסיפור, ונניע אחרים לשתף. אלו חלק מהיתרונות של השימוש ברשתות החברתיות.

פייסבוק הוא כלי הנעה לפעולה בחיים האמיתיים, לא אמצעי ההתנדבות עצמו
תצלום: sxc.  לובי: מתוך "המערכת", ערוץ 2

אך כמו לכל דבר, גם כאן לא הכול מושלם. לחיסרון המשמעותי נחשפתי בהרצאה של ד"ר יובל דרור בנושא מדיה חברתית, אותה הוא מנסח במאמר דעה "כאן הסתיימה מחאתנו להערב" בנושא הרצח בבר נוער. הוא מתייחס לתופעה בהקשר של אקטיביזם ברשת, אך היא תקפה גם בכל הנוגע להתנדבות ונתינה, בכך שפייסבוק יוצר אשליה כוזבת של עשייה. עשינו לייק לקבוצת מחאה חברתית או ל"אנשים טובים"? אנחנו מקבלים תחושה שעשינו את שלנו. חשוב לקחת בחשבון תופעה זו. פייסבוק הוא כלי הנעה לפעולה בחיים האמיתיים, לא אמצעי ההתנדבות עצמו.

 

תחושת הערך העצמי האמיתית נובעת ללא ספק מאקט הנתינה הממשי. יש בזה משהו שפשוט גורם לנו להרגיש טוב עם עצמנו, וזה ממש לא סקופ שלי. תחושת החמימות בלב גורמת להסתכל אחרת על העולם, ולהעריך את מה שיש, ואת היכולת לתת לאחר. אין ספק שהערך העצמי בעיני כל אחד עולה כשיש יכולת להגיד אני מתנדב/ת. זה משנה גם את הדרך בה החברה מסתכלת עליך.

 

אז איפה מתנדבים? נניח שאתם לא יוזמי התנדבויות כמו אלבז אלא רוצים להצטרף לעמותה קיימת. ישנן התנדבויות על בסיס שבועי עם התחייבות לשנה על בסיס קשר עם אנשים קשי יום שיכולה להיות גדולה מדי על חלק מהמעוניינים להתנדב. ישנן התנדבויות פחות מחייבות אבל חשובות לא פחות ועזרתכם תוערך מאוד. האפשרויות קיימות ובשפע.

 

אני חייבת להודות כי עד לא מזמן נראה היה לי שיש התנדבויות יותר יוקרתיות מאחרות. התנדבות למען בני אדם באופן כללי, וחיילים בפרט נראו לי יותר סקסיות ומוערכות מאשר התנדבות למען בעלי חיים. לאט לאט הבנתי שבחירת ההתנדבות לא צריכה להיות מושפעת מיוקרה אלא ממה שבאמת ובכנות מתאים לאופי, לאורח החיים ולרמת המחויבות שלי. לכן, לכו למקום שאתם מתאימים לו, תתרמו את זמנכם או אפילו את כישרונכם והראו מאיזה חומר קורצתם!

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
1 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
1. אחלה כתבה
טומי 04.02.2015
 
 
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©