הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
יד ביד, רק הוא והרייטינג
 
אלעד קופרמן, חלוץ תוכניות הריאליטי בישראל, הגיע לבית הספר לתקשורת במכללה למינהל כדי לדון בהצלחות ובכישלונות שלו
מאת שגיא פלדמן | 13.04.2016
 

>>> העמוד של "הזיקית" בפייסבוק

 

"אפשר לכנות אותך מלך המפיקים'" פתח ד"ר יובל דרור, דיקאן בית הספר לתקשורת, את הראיון עם אלעד קופרמן, מנכ"ל אנדמול ישראל, שנראה די נבוך מהכינוי. לזכותו ניתן לזקוף, שורה ארוכה של הצלחות כמו "הראשון בבידור" עם דודו טופז מצד אחד, ו"החמישייה הקאמרית" מצד שני, וכמובן את "האח הגדול". הוא חי ונושם את המקצוע ואחראי לתוכניות רבות, חלקן נותרו עמוק בארכיון, בעוד שאחרות ממשיכות להתקיים עונות רבות, להנאתם של הזכיינים והצופים.

 

הבייבי הראשון שלו הייתה התוכנית "קחי אותי שרון" חלוצת הריאליטי בארץ, ואחריה, בין היתר, "השגריר" "היורש" עם אורי גלר, "רמזור" ו"אייל גולן קורא לך". ייזקף לזכותו (או לרעתו) כי הוא היה בין הראשונים שדחפו את הריאליטי והביאו את הפורמט להיקף הרחב שהוא תופס כיום על מרקע הטלוויזיה. קופרמן הפגין את הצלחתו במובן החיובי והנחשק, כשתיאר את המפיק כאדם שגורם לדברים לקרות, ונתן כדוגמה את "רמזור". אדיר מילר חלם עליה, וקופרמן הבטיח לעזור לו להגשים אותה, וגם עשה זאת. והוא גם מונה בגאווה את מכירת זכויותיה ל-FOX האמריקאית ו-CTC הרוסית, וזכייתה ב"אמי" בקטגוריית הקומדיה הטובה ביותר.

 

"איך זה לעבוד עם טאלנטים גדולים?" שאל יובל דרור, שהראה מעט עידון בשאלותיו הראשונות, ככול הנראה כדי להכין את השטח להמשך הראיון. קופרמן תיאר את עבודתו לצד הכוכבים ככיף אחד גדול " גם אם בן אדם בעל אישיות מורכבת, אתה לומד להתמודד איתו". קולו התרכך מעט כאשר דרור העלה את נושא "הראשון בבידור" של דודו טופז על הקטבים הקיצוניים של חייו - מצמרת הרייטינג ועד לנפילתו הגדולה. "האם הוא לקח דברים לקצה טוב או רע?" הופנתה השאלה למפיק הבכיר.

"אני לא מחפש הרפתקאות, הריגושים שלי באים ממקומות אחרים". קופרמן
תצלומים: יעל קורן

שתיקה קלה שררה בחדר, ומיד אחריה קופרמן ענה נחרצות "עם טופז לא הייתה תוכנית מסודרת, כל תוכנית הייתה אירוע בפני עצמו". דרור ניסה לקחת את שיתוף הפעולה עם טופז לכיוון השלילי, ותיאר אותה כחוויה קשה, אך המפיק שוב סינגר על "הראשון בבידור" שיבח אותו, ותיאר אותו כטאלנט שידע לחלום בגדול. הוא גם טען שהלקח מפרשת טופז (מהאיומים ועד להתאבדותו בתא המעצר) הוא שכל אחד צריך להיות שמח בחלקו.

 

בילדותו, סיפר קופרמן, הוא בכלל שאף להיות כדורסלן, אך מהר מאוד הבין שזה לא יקרה. הוא הסביר, כי במחשבותיו, כל אחד מהיושבים בחדר יודע מה הוא רוצה להיות. אבל רוב הסיכויים שהמבחנים והעבודות הן המחשבות הנוכחיות של הסטודנטים, ופחות מתעסקים בעתיד. דרור הזכיר גם את "קחי אותי שרון" וקופרמן התוודה כי טרם עלייתה לאוויר, לא היה ברור אם תניב הצלחה ולאיזה כיוון תלך. שכן, באותה תקופה, אף אחד לא חשב על ריאליטי, ובשונה מהיום מדובר היה בפורמט שכלל לא היה קיים בישראל. לדבריו, הייתה זו טבילת האש.

 

היה לו מוזר להעמיד מצלמה בבית, ושהיא זאת שתתאר את כל המתרחש. הוא הבין שאי אפשר לצלם ריאליטי באותה צורה שבה מביימים סרטים דוקומנטריים אלא יש צורך ביצירת סיטואציות שתעוררנה עניין כדי לשלהב את הצופים (מישהו אמר התערבות של ההפקה?). אומנם המילה רייטינג עדיין לא הוזכרה, אך הוא סגנן זאת במילים חלופיות כמו סיטואציות שתפקידן למשוך את הצופים, וככול הנראה הוא היה הראשון להבין זאת בתעשייה בארץ או לפחות היה זה שלא רק דיבר אלא גם עשה.

 

הראיון התקדם לעבר תוכנית הדגל של קופרמן "האח הגדול". תחילה, הוא חשב שזה יהיה תוצר משעמם, כי דמיין שבהייה ארוכה באנשים בבית היא משהו לא מספיק מושך. אבל כנראה שלאחר הרהורים שניים, בחר בכול זאת ללכת על הפקתה. מאז העונה הראשונה ועד העונה השביעית, ששידורה הסתיים בימים אלה, רבים אומרים ש"האח הגדול" היא תוכנית רדודה, טיפשית ולא לרמתם, אך אחוזי הצפייה הגבוהים מעידים שישנם מכורים רבים, סביר להניח שביניהם גם אלו שמגנים את התוכנית, אך צופים בה.

 

קופרמן דיבר על החשיבות של תוכניות ריאליטי כדוגמת "האח הגדול" או "הישרדות" ככאלה שמעלות דילמות מוסריות, וגורמות הן לגיבורים והן לצופים להתבונן בעצמם, לתוך מערכות היחסים. הוא נתן תקווה לתיקון כלשהו שעשוי להתקיים אצל האנשים בחברה, שכן, אולי יש מקום להעברת מסרים חינוכיים דרך התוכניות האלו. אך השאלה המרכזית שעלתה בראשי הייתה אם בערוץ מרכזי, בעל חשיפה מפלצתית, כדאי לעורר סיטואציות שעכברי מעבדה לא מסוגלים להתמודד איתן. "'האח הגדול' זו בסך הכול תוכנית בידור" העיד קופרמן. אך בידור ומוסריות לא מסוגלים ללכת יד ביד דרך ארוכה.

"האח הגדול נחשב למקום שאנשים מחפשים לבוא אליו כדי להתפרסם". דרור
 

"אתה לא מיתמם בכך שהזכרת את 'האח הגדול' כתוכנית בידור?" שאל דרור את קופרמן. תשובתו התרכזה בקו המנחה של כל ערוץ מסחרי אשר חי מחשיפה - הרייטינג. דרור לקח את הדיון למקום אחר לגמרי, כששאל את המפיק אם הוא היה נכנס לבית "האח הגדול" כמתמודד, וקיבל תשובה שלילית, ולמען האמת, די צפויה. "לא הייתי רוצה להיכנס לדבר הזה, ולא הייתי רוצה להתפרסם. אני לא מחפש הרפתקאות, הריגושים שלי באים ממקומות אחרים" העיד על עצמו, ודרור, שלא היה מרוצה מתשובתו, ניסה לחתור לכך ש"האח הגדול" בסופו של דבר נחשב למקום שאנשים מחפשים לבוא אליו כדי להתפרסם.

 

קופרמן אומנם הסכים עם דבריו, כי הפורמט הזה מיועד בעיקר לאנשים שמחפשים תהילה, אך הוסיף שיש הרבה מעבר לכך "יש אנשים שיוצא להם מזה טוב ויש כאלה שלא". קהל הסטודנטים העלה את נושא המתמודד השנוי בחלוקת, שי חי, אך דרור ניסה להפנות את הדיון למקום אחר, ושאל על "המיזם" תוכנית שנכשלה – שעסקה בהגשמת חלומותיהם העסקיים של אנשים. "בפועל עשינו פה טעות בכך שלא היינו מדויקים ברעיון עצמו. הלקח הוא לא להתמקד ברעיון וצורת התנהלות אחת".

 

קופרמן בן אדם חיובי המתאר את חיי העבודה שלו כ"מה שצריך לקרות קורה". דרור חתר לעתיד הפורמטים, וניסה לברר אם תכניו יהיו שונים ממה שנראה עד כה. קופרמן שוב הזכיר את הרייטינג ואת הפורמטים הקיימים, שבינתיים מספקים את הסחורה. הוא נתן כדוגמה את אנגליה, שם "האח הגדול" נמצאת בעונה 17. כנראה שהריאליטי יכול לצחוק עלינו.

 

לאחר 40 דקות של ראיון, קופרמן התחיל לחשוף מעט תחושות אישיות ולתת עצות לסטודנטים המחפשים את עתידם בשטח הזה. "אם יש לכם משהו שהוא החוויה האישית שלכם, יש לכם סיכוי גדול יותר להצליח" הוא הזכיר גם שיש צורך לעשות תחקיר מעמיק ולא לכתוב משהו חסר בסיס. מי יודע, אולי אחד מהסטודנטים היושבים בקהל יהיה זה שיניב את התכנים המוצלחים הבאים.

 

מודעות נעלמת עם הזמן


ושוב הקהל החזיר את הדיון לכיוון "האח הגדול" ונראה שגם דרור וקופרמן נהנו לעסוק בנושא. "איך ההפקה מושפעת ממודעות המתמודדים למצלמות ולחשיפה העתידית שלהם בחוץ?" נשאל קופרמן על ידי סטודנט. לדבריו, לא מדובר במצב המקשה עליהם, כי המודעות נעלמת עם הזמן. ואז סטודנטית הטיחה בו כי הוא נותן אור ירוק להתנהגות שלילית, שמשפיעה על ילדים בחוץ, לדוגמה שי חי ופינת "כול האמת בפרצוף". קופרמן שוב יצא להגנתה של תוכנית הדגל שלו, בה הוא ככול הנראה מאוהב, ונתן כהשוואה סרט בו מישהו יצפה ויהיה מושפע מהדמות הראשית. מדבריו השתמע שאחריותו של כל אדם למעשיו.

 

אך כמה ילד יכול להיות מודע לעצמו? קופרמן לא נשאל שאלות קשות מדי על ידי הקהל, והגדיר את העונה הנוכחית כמוצלחת, למרות החודש האחרון בו נאלצו להיפרד מגיבור התוכנית, שעזב בסערה, לאחר שעבר על חוקי הפורמט. הדיון ב"האח הגדול" נמשך. נראה כי הצופים נותרו עם שאלות רבות מהעונה הנוכחית, והיו צמאים לקבל עליהן תשובות. "עד כמה השתבשה העונה, בשל יציאתם של שלושה מתמודדים בולטים?" "כמה אתה מצטער על סיטואציות מסוימות, שאליהן הכנסתם את המתמודדים?" היו רק חלק מהשאלות שנזרקו לעברו, וכמובן שהוא ידע לענות על כולן כראוי.

 

הוא הגיע מוכן מראש, בכדי להציג את התוכנית כמוצלחת, כמושכת וכטובה ביותר, ולענות את התשובות "הנכונות ביותר לעסק". הרי בסופו של דבר, לרוב הצופים לא באמת אכפת כמה אינטרסים מסתתרים מאחורי הקלעים, ומה נגרם להפקה. הם רק רוצים קצת לחוות אסקפיזם. כנראה שבזכות ולא בחסד כינה אותו דרור "מלך המפיקים". הרי הוא הגיע הרבה לפני "האח הגדול" ורוב הסיכויים שיהיה כאן הרבה אחריו. יד ביד עם הרייטינג ועם התשוקה לעשייה.

 

----------------------------------------------------------------------------------------


ראיון עם אלעד קופרמן - מפיק ויוצר טלוויזיה

 

11 באפריל 2016, ביה"ס לתקשורת, המסלול האקדמי המכללה למינהל

מראיין: ד"ר יובל דרור - דיקאן בית הספר לתקשורת המסלול האקדמי המכללה למינהל

 

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
0 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©