הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פשיטת רגל מוסרית
 
קרן נוימן חושבת שמועצת העיתונות חייבת לפעול באופן נחרץ נגד הזליגה של חומר פרסומי לתוך חומר מערכתי, שהופכת עוד מעט לשיטפון
מאת קרן נוימן | 22.04.2016
 

 

>>> העמוד של "הזיקית" בפייסבוק

 

"למכירה: עיתונאי מפרגן" הייתה הכותרת במוסף "גלריה" של "הארץ" ב-14 בדצמבר 2015. היא בישרה על תחקיר שבו נחשפו עדויות של כתבי אופנה המאשרים כי קיבלו מתנות מחברות ומעצבי אופנה, דרך משרדי יחסי ציבור, כשהמטרה היא להשפיע על הסיקור העיתונאי ועל עבודת המערכת. שווי המתנות נע בין עשרות לאלפי שקלים, חלקן מגיע אל המערכת וחלקן אישי יותר. ההסבר: בדיקת המוצרים לצורך סיקור.

 

פרסום סמוי הוא אחת התופעות הבעייתיות ביותר של התקשורת בישראל, אך נראה כי כלי תקשורת לא מעטים מאפשרים לה לחדור אל תכניהם יותר ויותר. במקרה הטוב הם מקבלים את הכינוי המכובס "תוכן שיווקי", במקרה הגרוע הם הופכים להיות חלק מהתוכן המערכתי. אצל עיתונאי האופנה התופעה באה לידי ביטוי כאשר הם נכנעים ללחצים מצד משרדי יחסי ציבור, חברות ומעצבי אופנה עד כדי פיתוח קשרים פסולים, שעלולים להביא את הענף למצב של פשיטת רגל מוסרית. 

 

מאחורי פרסום סמוי, תוכן שיווקי או המונח "שיתוף פעולה" עומד אותו תהליך: גוף כלשהו משלם סכום כלשהו עבור שילוב מוסווה של מסרים פרסומיים בתוך תכנים עיתונאיים, תוך טשטוש עצם קיומה של העסקה, מתוך הבנה כי ברגע שיחדל להיות סמוי, הפרסום יחדל להיות אפקטיבי. תלותו של העיתונאי בטובות הנאה מביאה לסיקור מוטה, והוא פוגע בצרכן, במעצבים, ובמעמדה של העיתונות.

כתבים אישרו שקיבלו מתנות ממשרדי יח"צ על מנת להשפיע על הסיקור 
תצלום: מוסף "גלריה" של "הארץ", 14.12.2015. לובי: sxc 

כאשר אדם קורא תוכן עיתונאי, הוא מרשה לעצמו ללקט מידע שבאמצעותו הוא מקבל החלטות. מצב שיכול להיות קיים רק על סמך האמון שהוא נותן במידע. פרסום מוטה נוטל את יכולת הבחירה ואת צורת ההסתכלות הביקורתית בה סביר שהיה נוקט, אם היה יודע שהתוכן הינו פרסומי. בנוסף, מכך ניתן להבין כי מעצבים מתחילים, שאין באפשרותם לחלק מתנות, עלולים להידחק הצידה, ולהפסיד את קהל הקוראים. יתר על כן, הנזק העיקרי הוא לכלי התקשורת ולעיתונות האופנה הישראלית, שמאבדים את אמון הקורא ובכך את מעמדם.

 

דוגמה נוספת הייתה בגיליון דצמבר 2015 של המגזין "גו סטייל" שהמליץ באופן שיטתי על פריטים של רשת האופנה "טופשופ" בכל מדור אפשרי, זאת בנוסף לתזכורת שם החנות בתוך כתבה על רוסלנה רודינה, שמספרת כי הסטייליסטית שלה, ליאת אשורי, מביאה לה פריטים מהחנות. ועוד, בכתבה על הבלוגרית דניאלה אלטר, שמכניסה את הקוראים לארון שלה, יש באופן ממש לא מפתיע רק פריטים של "טופשופ", מיס סלפרידג' (השייכת לאותה קבוצת בעלים) וגולף. באותו הגיליון ישנה גם כתבה רחבה על הקולקציה החדשה של הרשת בעיצובן של קנדל וקיילי ג'נר, ואם הקוראים עדיין לא הפנימו את הרעיון, בעמוד הבא, במדור החדשות, שוב נתקלים באייטם על אותה קולקציה.

 

בגיליון מרץ של המגזין החליטו לעשות ספיישל משקפיים שכלל שלל כתבות בנושא, למשל "ההיפסטרים לא המציאו כלום - איך הפכו המשקפיים מאביזר לשיפור הראייה להצהרה אופנתית שממש אי אפשר בלעדיה". בנוסף, עמודים רבים מלאים בהמלצות למשקפי שמש צבעוניים, משקפי שמש מותאמים לפנים, משקפיים בסטייל. המותג Xray שנוהג לפרסם באופן קבוע בעיתון, קיבל בגיליון התייחסות מיוחדת, ומלבד פרסום בעמוד שלם, אוזכר בעמודי הספיישל שש פעמים.

 

תנאי ההעסקה הקשים של חלק גדול מהעיתונאים והמצב הפיננסי הלא פשוט ברוב כלי התקשורת בשנים האחרונות תורמים בוודאי להרחבת התופעה, רבים מהכותבים עובדים כפרילנסרים, מנושלים לגמרי מתנאים סוציאליים, ומחוסרי יציבות מקצועית וכלכלית. הם עובדים בתוך ארגון בו הם נמצאים באופן תמידי תחת לחצים מנושאי משרה במערכת, שאמונים על התנהלותו הכלכלית של גוף התקשורת.

 

הטיפול בבעיה צריך להתחיל בתוך אותם גופים. על העורכים להתוות דרך נקייה, להעניק לכותביהם גב מקצועי ולבחון את אמינות סיקוריהם. בנוסף, מועצת העיתונות המופקדת על אכיפת האתיקה העיתונאית, שלצערנו מתגלה לעתים קרובות כגוף שתפקודו וכוחו מוטלים בספק, צריכה לעשות ככל שביכולתה על מנת למגר את התופעה המדאיגה, כדי שבעתיד אולי נזכה לראות ידיעה גדולה בעיתון - למסירה: מתנות מיותרות ממשרדי יח"צ שעיתונאים סירבו לקבל בחינם.  

 

לעוד טורים של קרן נוימן

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
0 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©