הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אין כסף - אין סיפור
 
למרות ההפסדים הרבים שגורמת שביתת התסריטאים לתעשייה בהוליווד, הם צודקים בשביתתם. לא ייתכן שהמפיקים ירוויחו מהאינטרנט ומהמכירות ל-DVD והם לא יקבלו את חלקם. בשם הצדק, צחי לב מוכן להתאפק ולא לדעת מה קורה ב"אבודים" וב"נמלטים"
מאת צחי לב | 22.12.2007
 
השפעות השביתה מטרידות את כולנו בזמן האחרון. לא, אני לא מדבר על שביתת המורים בבתי הספר התיכון שהסתיימה או שביתת המרצים באוניברסיטאות שלא ברור מה קורה איתה אלא על שביתה שמשפיעה על כולנו ועלולה לגרום לנו לא לדעת האם וכיצד יצליח מייקל סקופילד מ"נמלטים" לברוח מבית הכלא בפנמה, האם סיילר מ"גיבורים" ינסה שוב להשמיד את העולם? והגרוע מכל, מה לעזאזל קורה באי של "אבודים". שביתת התסריטאים בהוליווד היא - בעיה רצינית בקנה מידה בינלאומי.

שחקנים תמיד אפשר להחליף – אפשר להרוג להם את הדמויות, להעביר אותן תאונות מחרידות או סתם להעלים אותן. נכון שיש גם שחקנים שאין להם תחליף, אך בלי התסריטאים, הדמויות שלהם לא יהיו אותו הדבר, אם בכלל. דווקא בגל הסדרות של השנים האחרונות – קהל הצופים מכיר יותר ויותר בכוחם של התסריטאים.

למשל, לאחר סיום העונה האחרונה של "אבודים", הראיונות המעניינים באמת היו עם התסריטאים (ובצדק). לא ברור מהיכן נוצר המנהג לראיין דווקא שחקנים לגבי המשך סדרה. מה הם מבינים לעזאזל?

העולם הפך לספריית וידאו שכונתית. שביתת התסריטאים
 

אך לא רק תסריטים מורכבים ואיכותיים במיוחד הובילו לשינוי מאזן הכוחות בין התסריטאים לאולפנים אלא גם השינוי והתייעלות ערוצי ההפצה של התכנים. כעת, כשהעולם נעשה לכפר גלובאלי – או יותר נכון "ספריית וידאו שכונתית", כוחם של התסריטאים גבר עד כדי הצבת אולטימטום בנובמבר האחרון: "אין כסף? אין עלילה".

אולי כדאי שרגע אחד לפני שאנחנו מתחילים לצלוב את התסריטאים על כך שהרסו לנו, ובמיוחד לקהל המכורים האמריקאים את החורף, כדאי שנדע למה הם לעזאזל עושים את זה. אמנם מעמדם של התסריטאים הפך אותם לאלוהי הז'אנר בקרב הצופים המכורים, אך זה לא השפיע כלל על מעמדם בעיני האולפנים. למעשה, הם הרוויחו בדיוק כפי שהרוויחו לפני 20 שנה. מתברר שכאשר נכנס ה-VHS (קלטת הווידאו), הסכימו התסריטאים להוריד את כמות התמלוגים שהגיעה להם עבור כל קלטת על מנת שהשוק יפרח - ההחלטה הזו התקבלה במסגרת המשבר הקודם שהיה בשנת 1988 בין איגוד התסריטאים לבין חברות ההפקה והאולפנים, בעקבות העלויות הגבוהות של ייצור קלטות הווידאו והפצתן.

במהלך השנים השוק התפתח, ה-VHS התחלף ב-DVD והפופולריות של הפצת סדרות באמצעותו רק הלכה וגברה. גם עלויות ההפצה והייצור ירדו משמעותית – אולם התמלוגים של התסריטאים נותרו זהים ארבעה סנט על כל DVD שנמכר בערך ב-20$.

בעיה נוספת שעומדת במרכז המחלוקת שבין איגוד התסריטאים לבין הסדרות היא מה שנקרא ה"מדיום החדש" - הכוונה היא לשידורי האינטרנט, השידורים לטלפונים סלולריים חכמים וה- VOD. בעוד שעל DVD ועל שידורים חוזרים התסריטאים הרוויחו כסף (אם כי סכום זניח), הרי שעל שידורי הסדרות באמצעות "המדיום החדש" באתרי האינטרנט של הרשתות ושל האתרים הייעודיים (Amzaon.com ו- iTune) ועל שידורי ה-VOD (Video On Demand) השונים - התסריטאים לא הרוויחו דבר. האבסורד גדול עוד יותר כי חברות ההפקה והאולפנים הרוויחו מתשדירי החסות, שנלוו לאותם המשדרים באינטרנט.

התירוץ היה זהה לזה שניתן ב 1988 – שוב דיברו על "שוק חדש" אותו רצו בעלי הממון ללמוד, וביקשו את הקרבת התסריטאים כדי שהשוק ירוויח. כעת חוששים התסריטאים לחזור על הטעויות שעשו לפני 20 שנה.

בנובמבר מדי שנה לא מעט סדרות בארה"ב יוצאות לפגרת חגים עד ינואר-פברואר. למשל, הרשתות שבהן משודרות "נמלטים" ו-"גיבורים" הקרינו שוב כמעט את כל הפרקים שהיו להן עד תקופת הפגרה.

אפילו אם שביתת התסריטאים תיגמר מחר, הפקתם של פרקים חדשים תיקח עוד זמן מה, כך שכרגע הצפי הוא שמרבית העונות שפרקיהן כבר שודרו, יקוצרו. מצד אחד, המפסידות הגדולות מהשביתה הן תוכניות יומיות כמו של ג'יי לנו ודיוויד לטרמן. מצד שני, המרוויחות הגדולות הן תוכניות הריאלטי שלכאורה, אין בהן צורך בתסריטאים.

בישראל, אין כמדומה, השפעה קריטית. הצופה בישראל הסביר והסבלני ממילא היה צריך להמתין בין חצי שנה לשנה עד שהפרקים היו מגיעים לשידור בארץ. כך שהוא התרגל לקבל את הסדרות באיחור. עם זאת, למילה סבלנות מזמן כבר אין רלוונטיות בכל הקשור אליהן – אחוז ניכר של מכורים ישראלים צופה בסדרות הללו במקביל לשידורן בארה"ב באמצעים לא חוקיים (תוכנות אינטרנט לשיתוף קבצים), כך שכעת גם הצב"חים (צופים בלתי חוקיים) נאלצים להמתין בסבלנות יחד עם כל העולם עד סיום השביתה.

המפסידה הגדולה בישראל, היא YES שהתפארה בכך שסיפקה ללקוחותיה את הפרקים הכי חדשים של הסדרות הפופולריות ביותר. כעת YES הפסידה את קלף הסדרות החזק, ובכך איבדה יתרון משמעותי בתחרות שלה מול HOT. יכול להיות שזה היה כואב הרבה פחות אלמלא המחיר הכספי היקר שנאלצה חברת הלווין לשלם לבעלי הזכויות בארה"ב בעבור הפרקים החדשים ביותר.

בינתיים, היחידים שיש להם למה לצפות הם מעריצי "אבודים" שיוכלו להתנחם שהעונה החדשה תעלה לשידור כמתוכנן בחודש פברואר, אולם כרגע מדובר על חצי עונה של שמונת הפרקים שנכתבו לפני השביתה..

למרות ההפסדים הרבים שגורמת שביתה זו לתעשייה ההוליוודית ולתלויים בה ברחבי העולם, אני רוצה להאמין שבסופו של דבר היא תוביל לאפקט חיובי. למרות ההפסד היחסי והתסכול אותו הצופים נאלצים לסבול כרגע, תנאים טובים יותר בעתיד יביאו לתכנים טובים ואיכותיים הרבה יותר.

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
4 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
1. מסכים
לדניק 02.01.2008
 
 
2. אין מה לרחם על התסריטאים
אלמוני 03.01.2008
 
 
3. תומכת בשביתה
שני 06.01.2008
 
 
4. יצירות של אמנים
עדה שנים 07.01.2008
 
 
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©