הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
סמים מהבוידעם
 
במקום לעשות קמפיין חזק ומזעזע נגד השימוש בסמים בקרב בני הנוער מעדיפה "הרשות למלחמה בסמים" לשכנע אותם לקנות ב"ארומה" מדליון עם סלוגן מטופש, ועוד לצפות שהם יענדו אותו. נו באמת
מאת צחי לב | 16.01.2008
 
חבורה של אנדרדוגים. המודעה
 
לאחרונה העלתה "הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול" קמפיין חדש. מדובר בקמפיין חשוב והכרחי
שעושה שימוש בכוכבים צעירים אשר במקום לפרסם את חברות הסלולר המסרטנות או תוכנית חדשה ב-HOT, נעשה שימוש בפופולריות שלהם לקידום מטרה חשובה וראויה – מלחמה בסמים בקרב בני הנוער בישראל. כך לפחות זה נראה בעין בלתי מזוינת.

אם נבחן את הקמפיין והדמויות המשתתפות בו נראה שרוב המשתמשים הם חבורה של אנדרדוגים (Underdogs) – ידוענים סוג ב', כאלה שמזוהים ומוכרים אך לא אלה שמייצרים את הבאזז הגדול ביותר. לראייה, בין הפרצופים המוכרים (ברמת "שלום-שלום") נמצא את צביקה פיק ודנה אשכנזי שנמצאה לבסוף אחרי כמעט עשור בו נעדרה מהמיינסטרים. ניתן לראות שם פליטים מ"כוכב נולד", פליטת טלנובלה אחת, רון שובל, אבי פרץ ועידו תדמור.

דווקא העובדה שנבחרו אלה שהם פחות ידועים ופחות בולטים בעולם הבידור יוצרת את הרושם שחלק מהרצון של ה-ברנז'איסטים להשתתף נובע מהצורך ביחסי ציבור חיוביים, ולאו דווקא מחשיבות המטרה.

חשוב להדגיש שגם אם הם אכן עושים את זה בשביל יחסי ציבור, והמטרה הנסתרת מן העין היא צבירת פופולריות ונקודות זכות, הרי שהתוצאה היא בסופו של דבר קמפיין חיובי – כך שאל לנו לבוא בטענות על עצם העבודה שהם בחרו להשתתף.

עם זאת, אני חושש שעיקר הבעייתיות בקמפיין היא לאו דווקא מה שיש בו אלא מה שאין בו. דווקא בנושאים חשובים שאמורים להשפיע על הנוער, חשוב לבחור היה בדמויות בולטות ובשלות, כאלה שהן כבר עמוק בתוך המיינסטרים. כאשר בן נוער טיפוסי לא ימצא בקמפיין דמויות שהוא מחפש להזדהות עמן (או אפילו סולד מהן) עלול להיגרם אפקט הפוך: במקרה הטוב הוא יחשוב שזה תשדיר פתטי ויתעלם, במקרה הפחות טוב, בפעם הבאה שהוא יראה את התשדיר הוא כנראה יהיה בהשפעה של גראס.

לצורך העניין גייסתי את עזרתה של עדי, בת 16 מגבעתיים. כששאלתי אותה מה דעתה על הפרסומת ואיך היא השפיעה עליה, ענתה: "לא משהו, לקחו אנשים שלא מדברים אלינו, וחבל". בהמשך כשנשאלה עדי לגבי מפעל החיים של דנה אשכנזי – נתקלתי בתגובה – "מי?".

כך שיש לבוא בעצם בטענות כלפי האחראים לליהוק. יכול להיות שלפני שמונה שנים דנה אשכנזי היה רעיון מבריק, אבל ההחלטה להוציא אותה עכשיו מהבוידעם כשהיא בכלל עברה לתחום ההלבשה תמוהה מאוד. לאן נעלמו פתאום כל הכוכבים שמספיק ראויים בשביל לקבל תוכנית דוקו-סלב על חייהם, אך לא מספיק ראויים להוביל קמפיין חשוב? מחששים בחצר? אולי, ואולי הם פשוט כבר לא צריכים את יחסי הציבור, והמטרה בלבד לא כזו חשובה להם.

חישמל עצמו למוות

עם כל האיבה שאני רוחש לעיסוק התקשורתי בהוד מעלתה נינט טייב, דווקא בתור מלכת המיינסטרים הבלתי מעורערת, ראוי היה שהיא תוביל את הקמפיין הזה, דווקא בשל יכולת ההשפעה שלה על הנוער. אבל לא, נינט הייתה עסוקה ב-"קדחת סביב הפדחת" ובקמפיין ששלשל לכיסה 1.5 מיליון ₪. חשיפה מוגברת, כידוע, היא בעיה רצינית, ובוודאי גם היא נשקלה אם בכלל פנו אליה.

הסלוגן של הקמפיין הוא: "אני היי בנטורל, לא עושה סמים בכלל". נו באמת, אל תעשו מבני הנוער חבורה של מטומטמים שיאכלו כל מה שתתנו להם. רק שמיעה של הסלוגן המטופש ושיר הנושא המגוחך שמתלווה אליו מעוררת בי דחף להתחיל לגדל מריחואנה בחצר.

צפייה באתר האינטרנט של התשדיר חושפת עוד ועוד משפטים שלדעתי יזכו יותר לתגובה צינית של בני הנוער מאשר התגייסות ציבורית נרחבת. אם לקראת סוף התשדיר עוד יישאר לכם תא מוח אחד שלא נשרף או חישמל עצמו למוות, אולי תספיקו להבחין במפלצת הקפיטלסטית המתעוררת לקול השדרן שאומר: "חושבים שסמים זה לא לעניין, שימו עליכם את תליוני 'היי בנטורל' הניתנים לרכישה ב-"באג", ב-"צומת ספרים", וב-"ארומה ישראל".

ראשית, לא ברור לי מדוע לא מציינים בתשדיר אם הכסף הולך לתרומה. שנית, אם הם ממילא מקבלים כסף מהתליונים, לא ברור לי מדוע גם היה צורך להוסיף חסות של אותם גופים כלכליים – אולי גם הם "היי בנטורל".

דווקא היום כאשר נושא הסמים מקבל יותר ויותר לגיטימציה תרבותית (מי שמתווכח מוזמן לצפות בימי שישי ב-23:00 ב-"חיות פשע" בערוץ ביפ) היה מקום לעשות קמפיין אינטליגנטי ומועיל יותר. קמפיין שידבר אל הנוער בגובה העיניים ואפילו יזעזע אותם (ולא רק מבחינת הליהוק של השחקנים). לבוא ולהגיד "היי ילדים, בואו תהיו מגניבים כמו צביקה פיק, תיכנסו למסיבה ותיקנו תליון ב-"ארומה" יחד עם סנדוויץ' ב-40 שקל" זה לא קמפיין, זו זנות.

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
4 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
1. ואם הם היו יוצאים בקמפיין אז...
אדון תחת לחץ 26.01.2008
 
 
2. לקטר?
עדי 26.01.2008
 
 
3. אני מסכים
אדון תחת לחץ 26.01.2008
 
אני מסכים איתך לגבי החשיבות של האגודה
צחי 27.01.2008
 
 
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©