הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הדבר האמיתי
 
למרות הציפייה מלהקות קאברים להביא משהו משלהם לשירים המקוריים, "הדבשות" בוחרים להיצמד לעיבודים המורכבים של Camel, ועושים את זה מצוין
מאת גיל מטוס | 25.01.2008
 

הופעות קאברים תמיד גוררות איתן את השאלה - עד כמה צריך להיצמד ליצירת המקור? האם תפקיד הקאבר הוא להביא את היצירה בצורה המדויקת ביותר או שמא דווקא להתרחק כמה שאפשר מהביצוע המקורי, ולפתח אותה? ברוב המקרים, הדרישה או הציפייה מהאמן שמבצע את הקאבר, היא להמריא מעבר לגבולות היצירה המקורית, ולהביא את עצמו דרכה כאילו היא שייכת לו, אך כשמדובר ברוק מתקדם, פרוגרסיב רוק או כל שם אחר לז'אנר הזה, חוקי המשחק משתנים.

במקרים כאלה, המשימה היא להצמד כמה שיותר למקור, ולהפגין את רמת הדיוק האולטימטיבית, כמו זו שהוקלטה באולפן בתנאי מעבדה. לפעמים נשאלת השאלה, מדוע קמים הרכבים שכל תכליתם היא לעמוד במשימה כה קשה, שגובלת בעיסוק אובססיבי בחיקוי היצירה של האחר
?

מלחיץ להיות בנעליו של הגמל. הדבשות בהופעה
תצלום: גיל מטוס

התשובה לכך נעוצה באופיו של הז'אנר. ברוק מתקדם הכללים תמיד היו נוקשים יותר, הקפדה על פרטים קטנים ועיסוק אובססיבי שלפעמים לא מאפשר חופש. זו הגדולה, אך גם החולשה שלו. את התוצאות של תכונה זו ניתן לראות בהבדלים המהותיים בין היצירות שהוגשו על גבי אלבומים לבין הופעות של הרכבי רוק מתקדם, שלפעמים אף גובלות באבסורד.

עבדכם הנאמן נכח ב- 2005 בהופעה של אדריאן בלו, גיטריסט אמריקאי שהיה חבר להקת "קינג קרימזון" מאז 1981. בהופעה סיפר בלו בהקדמה לאחד משיריו, שלאחר שכתב אותו הבין בעצם, שכתב תפקיד לגיטרה אותו לא הצליח לנגן! רק אחרי כמה שינויים ואימונים טובים זה עבד.

מוזר, אך לא מפתיע. אחד הסיפורים המפורסמים בהיסטוריה של הרוק המתקדם, הוא סולו הקלידים שפותח את השיר Firth of Fifth של "ג'נסיס". ללא ספק, אחד מהקטעים המרשימים ביותר של הקלידן טוני באנקס. כל כך טוב, מדויק ומורכב עד שהוא התקשה לנגן אותו בהופעות, ובסופו של דבר אף ויתר עליו. אם כך, אין זה מפתיע שלהקות קאברים רבות מרגישות צורך או שליחות להצליח בהופעות היכן שהאמן נכשל או לא התאמץ בכלל, ולוקחות על עצמן את האתגר הגדול הזה. הניסיון להגיע אל האידאה הנצחית שהיא יצירת המקור.

ביום חמישי, בפעם השלישית, נכנסה להקת "הדבשות" לנעליה של להקת Camel בהופעה במועדון הקולטורה. "הדבשות" ניגנו את מיטב החומרים של הגמל, בעיקר מהתקופה הקלאסית של ההרכב (שנות ה-70), מהאלבומים Camel, Mirage, The Snow Goose ו- Moonmadness. אז איך זה התחיל? כפי שכותבים חברי הלהקה: "הכל התגבש כשיונתן דורון החל לדפוק את הראש בצג המחשב במוסד ההייטקי שבו הוא כלוא, והחליט להגשים חלום רטוב ולנסות ליצור מופע מחווה ל'קאמל'. הוא פרסם הודעות ולהפתעתו הרבה זכה להתעניינות רבה. להרכב הצטרפו יואב מירום - חבר להקת 'הארנב הלבן', על הבס, דני אשכנזי -  חבר להקת 'פולחן ערוך', על החשמלית, טל רובינשטיין -  שחקן במקצועו, על התופים ודנה אייזן -  חלילנית יוצאת תזמורת צה"ל ומגניבה אמיתית".

מחרוזת מפנקת

ההופעה נפתחה בשיר שהכי נכון לפתוח איתו, אך גם זה שאתה הכי רוצה לשמור לסוף - Lady Fantasy. הוא יושב מצוין בפתיחה, כי יש לו את האנרגיות המתאימות להכניס אותך פנימה, אך באותה המידה הוא גם יכול לחתום את ההדרן בצורה מושלמת. כך ש"הדבשות" בהחלט צריכים לשקול לנגן אותו פעמיים כי טוב. המשך הערב היה מפגן מרשים ועוצמתי של החומרים הכי טובים של Camel : Song Within a Song, Air Born, Freefall ו-Nimrodel. לאורך כל ההופעה, "הדבשות" עמדו באתגר הגדול, והגישו ביצועים מדויקים ליצירות. אחת הבחינות הטובות בהופעה מסוג זה, היא להתבונן בקהל ולבחון את ההתאמה בינו לבין הלהקה.

די מלחיץ להיות בנעליו של הגמל. אתה יודע שהקהל שלך, בין אם הוא מורכב ממוסיקאים או מחובבי "קאמל" שמעולם לא החזיקו כלי נגינה, שולט ביצירה על כל רזיה. הקהל יודע בדיוק מתי אמור להכנס כל מעבר תופים, יכול לזמזם ברמה מדויקת כל סולו גיטרה או חליל צד, ויודע באיזה סאונד בדיוק אמורים להישמע הקלידים. כך שבכל תיבה אתה נבחן.

אין ספק שהקהל בהופעה כזו מהווה סוג של נגן שישי, כזה שמחליף תפקידים ומנגן על הכול. בשיר אחד הוא עובר מהתופים, לגיטרה, לקלידים, לבס ולחליל. ו"הדבשות", הם לא מאפשרים לו להתבלבל או להגיע לסתירה בין מה שהוא שינן היטב בבית דרך האלבומים, לבין מה שקורה על הבמה, ומעצימים לו את החוויה. "הדבשות", אשר קשובים למעריצים, הוסיפו להופעה קצת מהחומרים המאוחרים יותר של "קאמל" במחרוזת ארוכה שכללה שירים מהאלבומים Nude, Rain Dances ו - Breathless. להדרן, הגישו מחרוזת מפנקת של אמא אווזה, כזו שהשאירה טעם טוב. טעם של עוד.

מעניין לגלות ש"הדבשות" היא הלהקה הראשונה בעולם שעשתה ערב מחווה ל"קאמל", מה שייצר עניין בקרב חוגי מעריצים של הלהקה, שכבר קיבלה הזמנות להופיע בכמה מועדונים באירופה. מצבו הבריאותי של מנהיגה אנדרו לטימר, מידרדר בזמן האחרון. לטימר, ששמע על הפרויקט של "הדבשות", העביר להם מסר שהפרויקט מרגש ומחמיא ביותר. אם הוא היה נוכח בערב הזה, הוא היה גאה לשמוע שהגמל שלו עוד צועד בגאווה. להקת "הדבשות" הביאה את הדבר האמיתי, ונכנסה אל המדבר של הממשי.

גילוי נאות: הכותב ודנה אייזן חברת הרכב "הדבשות", עונים לתואר "ידידים".

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
0 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©