הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
אבודים אך מרוצים
 
ההחלטה של HOT לשדר את העונה האחרונה של "אבודים" בהפרש של חמישה ימים מהשידור בארה"ב נובעת בעיקר מחוסר ברירה. רוצים מלחמה? Yes
מאת צחי לב | 01.03.2008
 

בשנים האחרונות אנחנו נחשפים לז'אנר הסדרות ה"מלוטש" כמו סדרות מתח איכותיות במיוחד. את הגל הזה התחילה הסדרה "24". שלמרות ההצלחה הרבה שלה, את התואר מלכת הז'אנר הבלתי מעורערת מקבלת ללא ספק "אבודים" ששבה אלינו בעונה רביעית ב-HOT. לכאורה בהחלטה של HOT לרכוש את הסדרה היא עשתה מעשה חסר תקדים. לפני כן אף סידרה לא שודרה בישראל חמישה ימים בלבד לאחר השידור בארה"ב (כפי שהיא טורחת להזכיר שוב ושוב בפרומואים), אך אם נהיה כנים, לא היו לה יותר מדי ברירות.

HOT נקטה באסטרטגיה מעניינת שמהווה מבחינתה חזית כפולה. מצד אחד, היא מתחרה ב- YES שעד היום הצטיינה ברכישה ובשידור של סדרות איכותיות מחו"ל בצמוד לזמן שידורן המקורי, ומצד שני, היא נגד קהל הצופים הבלתי חוקיים (אלו שמורידים את הפרקים באמצעות האינטרנט). הפרקים החדשים ביותר מופצים באמצעות תוכנות השיתוף השונות ותוך דקות מרגע סיום שידור הפרק ניתן לצפות בו – לעיתים עם כתוביות בעברית שכמה אנשים מסורים לעניין טרחו להוסיף.

העונה החדשה תעלה לכולנו הרבה כסף. "אבודים"
 

זאת, בנוסף לעובדה שבישראל אין כיום יכולת אכיפה פרקטית כנגד ההורדות הבלתי החוקיות שהפכו אותה ל"גן עדן של פיראטים". אין כאן למעשה חלוקה בין "רעים" ו"טובים" בכל הקשור לצופים שמורידים את הסדרות באופן לא חוקי, אלא תוצאה טכנולוגית בלתי נמנעת, כורח של מציאות שבבסיסה מתקיימים דמוקרטיה, בירוקרטיה, מדיום חדש, וכמובן – מכורים. ב- HOT יודעים את כל זה, ולכן, הם נאלצו לקחת החלטה קשה ויקרה. אין ספק שסדרה כמו "אבודים" היא מצרך יקר מאוד לכשעצמו, אך לקנות את פרקי הסדרה בהפרש כה מזערי מזמן השידור המקורי, ועוד בתקופה שבה התקיימה שביתת התסריטאים – זו השקעה עצומה שמפגינה את יכולת הספיגה שלה.

יש כבוד? בטח, אבל אין סיבה להיות נאיביים, לא הייתה אלטרנטיבה. כל מי שיש לו אפשרות לצפות בסדרה בחינם באמצעות האינטרנט לא היה מדמיין לעצמו להמתין מעבר לשבוע לשם צפייה (במיוחד כשמדובר על סדרה כמו "אבודים" – ויעידו על כך המכורים). ב-HOT הבינו שהדרך היחידה להחזיר את הלקוחות למוטב, היא לתת להם מה שהם רוצים: את הפרקים החדשים, וכמה שיותר מהר. ניצחון? תלוי למי.

תכינו את הארנקים

HOT למעשה הייתה במצב של LOSE-LOSE. בואו נניח לרגע שב-HOT היו מתעקשים לחשוב מהארנק במקום מהראש, והיו בוחרים לשדר את "אבודים" בעוד חצי שנה בעבור מחיר זול בהרבה. בתרחיש כזה, אמנם HOT הייתה חוסכת כסף רב (שיכול היה לשמש לרכישת סדרות נוספות או לקניית תסריטים שאינם פוגעים באינטליגנציה) אך הם היו מפסידים את המכורים האמיתיים של "אבודים" שייתכן והיו מעדיפים כבר לעבור ל- YES, ובמקביל לראות את ג'ק, קייט והחבר'ה באמצעים בלתי כשרים.

"אבודים", על כל עונותיה היא סדרה מספיק איכותית וממכרת על מנת לגרום למנויים להישאר בחברה – חיסכון של HOT עכשיו, היה מביא להערכתי לאובדן של מנויים רבים, במיוחד לאור התחרות הקשה עם YES בכל הקשור לתוכניות רכש מארה"ב.

אם נצא לרגע מהפרספקטיבה הקטנה שלנו כמנויים, נוכל להבחין ש-HOT העלתה את הרף הן לעצמה והן ליריבתה YES. כעת שתיהן צריכות להבין שאי אפשר לחזור לאחור. אם YES תתמהמה ברכישת סדרות (ביחס לזמן שידורן המקורי), זה עלול להביא לנטישת מנויים לטובת HOT וההפך. מצד אחד, זה מצוין ללקוחות, מאחר והפחד מנטישת מנויים יביא לתחרות שרק תועיל, מצד שני, המחירים היקרים שהחברות תיאלצנה לשלם, יבואו על חשבון דמי המנוי שלנו, הלקוחות. תכינו את הארנקים, כי העונה הרביעית של "אבודים" – תעלה לכולנו הרבה כסף, צפייה נעימה.

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
2 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
1. צודק אבל...
לירן 02.03.2008
 
מסכימה בהחלט
ליאור 06.03.2008
 
 
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©