הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
סיר לחץ
 
המדיטציה היא פיתרון טוב להוריד לחצים, חרדות וסתם עצבים. שיעור קצר אך אפקטיבי למתחילים
מאת אבנר מירב | 01.07.2008
 

נסו לרוקן את המחשבות
 
"הישיבה ברגליים משולבות ועיניים עצומות אינה המדיטציה" אמר לי פעם חבר, שציטט את מורהו הרוחני, "על המדיטציה להתרחש בכל רגע, בכל שנייה שאנו נושמים".

את זה אני לא מצליח לעשות. אסכולות אסיאתיות רבות מדברות על מצב מדיטטיבי אשר מתרחש תוך כדי ביצוע פעולות מוטוריות פשוטות כמו הכנת אוכל או תרגול אומנויות לחימה. הסינים קוראים לזה "וו-וויי" והיפנים, "סאטורי". אך בעצם כולם מדברים על דבר אחד - פעולה מוטורית שנעשית כבדרך אגב, אשר במהלכה לא מעורבת שום פעולה מחשבתית. סוג של שלווה. וו וויי בסינית משמעו אי עשייה תוך כדי עשייה. למרות שהצלחתי ליישם זאת כמה פעמים בעבר, אני ממש רחוק מיישום אותו מצב "בכל רגע, בכל שנייה שאני נושם".

את המדיטציה גיליתי במקרה תוך כדי חיפוש, בחלקו לא מודע, אחר פיתרון לבעיית החרדות שסבלתי ממנה עד גיל מאוחר יחסית. חרשתי ספרי פסיכולוגיה, דת, עידן חדש, ותרגולי טאי-צ'י. בסופו של דבר, כל מה שנשאר לי ככלי היה הישיבה ברגליים שלובות ועיניים עצומות, תוך כדי התמקדות בנשימות - שיטה שהוכיחה את עצמה כיעילה ביותר.

מצב השלווה העמוק, אך הנדיר, שהגעתי אליו פעמים אחדות בחודשים של מדיטציה יומית, הפך למשהו שנשאתי איתי בחיי היום-יום. לפעמים כאשר הייתי בשיא העצבים, פתאום היה לי כוח לעצור ולשאול את עצמי "איפה השלווה שלך עכשיו?". אני חושב שקיים קונצנזוס שגוי לגבי המדיטציה המשייך אותה אוטומטית ל"רוחניות". פעמים רבות כאשר אנשים סיפרו לי על בעיות ריכוז, עודף לחץ או חוסר שינה. המלצתי להם על המדיטציה כפתרון אפשרי, אך משום מה הסתמנה אצלם רתיעה מסוימת.

אז לכל הספקנים, כמה מילים לגבי היעילות הפיזיולוגית של המדיטציה: בראש ובראשונה, בזמן מדיטציה מתבצע ויסות של הנשימה ומשום שמערכת הנשימה משפיעה על קצב זרימת הדם, קיים ויסות של זרימת הדם. כלומר, דופק נמוך יותר שגורם לתחושת רוגע. בנוסף, מגיע יותר חמצן למוח, שמאיץ את ייצור הסרוטונין, הורמון חיוני ליציבות עצבית. לכן אין פלא שגם הרבה רופאים ופסיכולוגיים מערביים מתחילים לראות במדיטציה כלי חיובי לשמירה על הבריאות.

אם החלטתם לנסות, אני ממליץ על שיטה קלה מאוד למודט המתחיל. שבו בגב-ישר (על קצה של כיסא למשל), עיצמו את העיניים ונסו לשמור על רווח בין הלסתות. כעת, נסו לרוקן את המחשבה (זה בסדר אם אתם לא מצליחים, כשעולות מחשבות, נסו להתייחס אליהן כרעשי רקע ותנו להן לחלוף) והתרכזו בנשימות שלכם. אם אתם מעוניינים להשתמש במדיטציה ככלי לרגיעה, נסו לנשום ארבע שניות פנימה ולנשוף שמונה שניות החוצה.

כל התהליך צריך לקחת חמש דקות עד רבע שעה. כדאי לשים שעון מעורר מראש כדי שלא תטרידו את עצמכם בשאלה "כמה זמן נשאר?". בסוף התהליך פיתחו את העיניים, אני מבטיח לכם שתרגישו מעט שונה.

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
0 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©