הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הו לוסי, הלוואי והיית שלי
 
בחיפוש אחר סרט עמוק יותר משוברי הקופות של הקיץ, פנה רוני לוין לפנטזיה האיטלקית "לגעת ביופי" של ברטולוצ'י והתאכזב
מאת רוני לוין | 19.08.2008
 
מי הוא אביה האמיתי . כרזת הסרט
 

רצה הגורל ועמיתי הקבוע לסרטים, התקשר והעמיד אותי בפני ההחלטה לא קלה. שני הסרטים שודרו באותו הזמן בטלוויזיה, והיה צורך להחליט מהר. מצד אחד "נועזים בעורף האויב" בהשתתפות קלינט איסטווד, ומצד שני "לגעת ביופי" של ברטולוצ'י. בסופו של דבר, למרות ההערצה העיוורת לפועלו של איסטווד, ובעיקר בזכות הזיכרונות הטובים מ"החולמים" שלו הוחלט הפעם שידו של האיטלקי תהיה על העליונה.

ולעלילה: לאחר התאבדותה של המשוררת שרה הרמון, מגיעה בתה לוסי (ליב טיילור) בת ה-19 לבקר את חבריה האמנים של אמה, השוכנים במבצר חלומי בחבל טוסקנה שבאיטליה. סיבת הביקור הרשמית היא ציור פורטרט של לוסי על ידי איאן הצייר. בפועל, מתחת לפני השטח, אנו מגלים שישנן מטרות נוספות אותן לוסי מבקשת להשיג במהלך הביקור.

ראשית, היא מגיעה לבדוק, בעזרת היומן המסתורי של אמה המנוחה מיהו אביה האמיתי. סיבה נוספת היא אהוב ליבה מהביקור הקודם, ניקולה דונטי (רוברטו זיבטי) איתו ניהלה במשך כל הזמן חלופת מכתבים. לוסי רואה בביקור זה הזדמנות לשכב בפעם הראשונה עם גבר ומשתעשעת במחשבה שהנער האיטלקי יפה התואר עלול להיות
"האחד". לוסי היא השילוב המושלם של חושניות ופגיעות. במהלך מסע החיפושים שלה, היא מצליחה להפיח רוח חיים במחזאי גוסס (ג'רמי איירונס), לשמש השראה לאיאן האמן (דונל מקיין) ולקרוא תיגר על יופין של שאר הנשים בסרט, כולל על זו של טוסקנה עצמה.

ביקורה של לוסי במבצר המרוחק משפיע על כל הדמויות הפועלות. אלכס הוא מחזאי גוסס, השוכן בחדר צמוד בעל דלת משותפת, איתו לוסי מפתחת מערכת יחסים המשייטת על מנעד שבין יחסי אב ובתו לבין אהבה ארוטית. כאשר אלכס מתעמת עם מותו הוא נצמד ללוסי כאילו הצעירות והחיות שלה עלולים לרפא אותו. אלכס הוא לא הדמות היחידה הניזונה מהטוהר של לוסי. איאן האמן לוקח אותה כמודל בסקיצות המוקדמות שלו. הוא טיפוס מרוחק, רוב זמנו מושקע בציור דיוקנה של לוסי אך דווקא הוא, לשמחת הצופים, מצליח לגרום לה לחשוף טפח.

שאר הגברים בסרט פשוט המומים מיופיה האלוהי של לוסי, ובשלב כלשהו במהלך העלילה מנסים את מזלם עם הנערה התמימה. ההתרחשויות הללו גורמות לצופה לתהות בנוגע לשתי שאלות המרחפות לאורכו של הסרט. הראשונה, מי הוא אותו בר מזל שיזכה לבתק את בתוליה, והשנייה היא מי מאותם גברים אמנותיים זכה לפני 20 שנה ליהנות מנדיבותה של האם המשוררת.

הצפייה בסרט "לגעת ביופי" היא מורכבת. מצד אחד זהו סרט עדין, קומפקטי ואישי אשר מבחינה חזותית הוא חוויה מרהיבה. ברטולוצ'י גנב את יופיה של טוסקנה ושל הכוכבת הראשית, והמיר אותו ליצירת פאר ויזואלית. האזור הכפרי של איטליה מעולם לא נראה כה קוסם ומושך. זה אולי לא סרט אפי, אבל במונחים אמנותיים הוא ענק. מצד שני, אני חייב לציין שגם לאחר מחשבה ארוכה אינני מצליח להגיע להחלטה אם מדובר בסרט עמוק ואיכותי או קשקוש פסבדו-אינטלקטואלי על חבורת אמנים אקסצנטרית, יומרנית ומרוכזת בעצמה.

בעוד שאלת בתוליה של הגיבורה מצליחה במידה מסוימת לספק את יצר החטטנות, האם באמת מעניין את הצופה לדעת מיהו אביה האמיתי? האם דמותה באמת מצליחה לגעת בשאלות מיסטיות ופילוסופיות על מהות האהבה והחיים או שתפקידה האמיתי הוא רק להעלות את סף הטסטוסטרון הקולקטיבי? לעיתים נראה כאילו מדובר בפרודיה על סרט אמנתי אירופי. הסרט מתרכז באופן אבסולוטי בחושניות על פני השטח, אבל כסיפור, זהו בסך הכול איחוד סנטימנטלי עם קולנוע אירופי ישן.

בסופו של דבר, למרות הציפיות הרבות שלי
נותרתי בהרגשה מעט ריקנית. "לגעת ביופי" הוא בהחלט סרט חסר תוכן, ואי אפשר שלא לתהות אם לא מדובר כאן בסך הכול בפנטזיה ארוטית של ברטולוצ'י על בחורה צעירה. התסריט, הדיאלוגים והדמויות לא ממש הגיוניים והדבר היחיד שהופך אותו לנסבל (מלבד קטעי העירום והסקס) הוא הפאר הנשגב של הנופים הטוסקנים. ייתכן והפנייה של האמן היא יותר לקהל נשי, כשהסרט כן יצליח לעורר רגשות אצל כל בחורה שייחלה לאיבוד בתולים נעים יותר ממה שחוותה, נגיד מתחת לעץ רענן על גבעה מרוחקת, אחרי שבמשך שבוע בילתה בשיח עם אמנים וכותבים מבריקים בעלי תובנה. בקיצור, פנטזיה.

לגעת ביופי. במקור Stealing Beauty

במאי: ברנרדו ברטולוצ'י.
איטליה/צרפת/בריטניה 1996

118 דקות

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
0 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©