הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
התענוג להיות זבוב
 
עכשיו, כשבאיחור של עשר שנים, מגיע "האח הגדול" אלינו הביתה, החיים של האחרים נראים משעממים להפליא, למרות הניסיון לערבב חומרים בטוחים לבעירה: ערבייה, דתי, הומו, חברה של מאיה בוסקילה והומופוב
מאת סופי אבישי | 07.09.2008
 

דתי, ערבייה והומו נכנסים לבית. אומנם זה נשמע כמו התחלה של בדיחה, אבל אלו בעצם שלושה מהמתמודדים בריאליטי החדש "האח הגדול". לאחר ההצלחה המסחררת של ערוץ 10 עם העונה הראשונה של "הישרדות", ב"קשת" חיפשו תגובה הולמת ובחרו בתוכנית הריאליטי הוותיקה שכבר הספיקה לשגע מיליוני אנשים ב- 70 מדינות בעשור האחרון. 16 אנשים זרים ושונים מאוד זה מזה כלואים בווילה מרושתת בשלל מצלמות נסתרות במשך 99 ימים במאבק על הפרס הגדול - מיליון שקלים. משהו בטח כבר יקרה שם. אך האמת היא שבינתיים ההפקה היא זו שיוצרת את הדרמות.

כשג'ורג' אורוול כתב בשנת 1949 את הרומן האפל, "1984", הוא בטח לא חלם בחלומות הכי פרועים שלו שיום אחד, הפחדים הכי גדולים של האדם החי בחברה דמוקרטית מודרנית - אובדן העצמאות, החירות והפרטיות ירודדו למונחים של רווח ובידור. אורוול יצר בספרו עולם עתידני בו הממשלה, המכונה "האח הגדול", שולטת בצורה מוחלטת על האזרחים, מכתיבה את התנהגותם ורצונותיהם ועוקבת אחר כל מעשיהם.

ניתן לבחור בין מצלמות במטבח ובבריכה לבין כאלו שמשנות מיקום לפי עניין. האח הגדול
 

נבואותיו השחורות של הסופר הבריטי היוו השראה למפיק טלוויזיה הולנדי בשם ג'ון דה-מול, שבשנת 1999 הגה את הפורמט לתוכנית הריאליטי והאמין שהיא תשנה את פני הטלוויזיה כולה, ותוך שנה תשודר בעשר מדינות לפחות. נבואותיו של דה-מול התגשמו, אם כי בהתחלה הדרך הייתה קצת עקלקלה. הפורמט לא נמכר מהר כל כך. הוא הציע את התוכנית לטלוויזיה הגרמנית, אך שם חששו שכליאת אנשים בווילה תחת מצלמות המשגיחות עליהם 24 שעות ביממה יעוררו בצופים אסוציאציות קשות למלחמת העולם השנייה. לבסוף שכנע אותם דה-מול כאשר הסכים לחלוק עימם את ההפסדים, באם יהיו. התוכנית הראשונה של "האח הגדול" עלתה לאוויר בערוץ נישה לצעירים בשם "וורוניקה". הבאז סביב הרעיון הגאוני, וההתרעמות מצד הפוליטיקאים והכמרים על הביזוי העלו את הרייטינג במהרה ל-20% בשעות שבערוץ הנידח צפוי רייטינג של 3-4 אחוזים.

במהרה געש העולם. מיליוני אנשים ברחבי העולם שמחו לגלות שיש תחליף נוח יותר להצצה לשכנים ממול בניסיון לקרוא את השפתיים שלהם. אך בישראל הטלוויזיה המסחרית לא ששה להצטרף לסערה הבינלאומית. עד שעשר שנים מאוחר יותר חיפשו ב"קשת" דרכים לשבור את הרייטינג של "כוכב נולד" והחליטו לקנות את הפורמט.

בחודש האחרון היינו עדים לגל הפרסום האגרסיבי לתוכנית החדשה. מה שהחל כגאות שגרתית של טיזרים - מי התקבל לאח הגדול - גדל לכדי צונאמי ששטף את הטלוויזיה - פרומו בן חצי שעה בפתיחת חצי הגמר השני של "כוכב נולד", פרומו ב"מונית הכסף", במהדורת החדשות ותוכנית עתירת מנחים ומומחים לתוכניות ריאליטי. לא פעם טרחו להסביר לנו שמדובר בתוכנית המציאות הכי טהורה ואמיתית, כי היא משודרת בשידור חי במשך 24 שעות ביממה, ללא מניפולציות של עריכה וללא התערבות ההפקה בנעשה בבית.

אמנם מדובר בשידור חי, אך המציאות של באי הבית היא כפויה ומובנית על ידי המוחות הקודחים של ההפקה. כל המועמדים נותקו מהעולם החיצון ומהסביבה הטבעית שלהם, והפכו לשחקנים במשחק שמה שהכי חשוב בו הוא הליהוק. ככל שהמועמדים שונים זה מזה, כך יש פוטנציאל גדול יותר לאינטריגות וקונפליקטים וכן גם לעניין. הניסוי החברתי הזה נוצר ומפוקח על ידי ההפקה שמשחקת את תפקיד "האח הגדול" והיא זו שבעצם יוצרת את האקשן ומלבה את האש כשהיא דועכת.
 
ספין מתוכנן

השליטה של "האח הגדול" על המציאות של המועמדים באה לידי ביטוי כבר בחוקי התוכנית. לכל שוהה בווילה מוענק תקציב שבועי קבוע מראש מצד ההפקה, שאותו הוא צריך לחלוק עם האחרים בקניות. בנוסף, רק שעה ביום יעמדו לרשותם מים חמים וגם בהם יצטרכו לחלוק. הצרות יתחילו כאשר "האח הגדול" יצמצם את התקציב או הזמן למקלחת ולא יהיה מספיק כסף לסיגריות ומספיק מים חמים לכולם. אני לא כל כך מרחמת עליהם - בטירונות היו לי תנאים הרבה יותר גרועים.

כבר מערב הפתיחה שיחקה ההפקה ברגשותיהם של המועמדים. עינב בובליל נשארה פעורת פה כשבאופן מפתיע ובלתי צפוי אביה הצטרף לווילה. יום לאחר מכן טעות חמורה בספירת הקולות העמידה רק שניים להדחה - יוסי בובליל (האבא שמכנה את עצמו הדורבן) ובוריס שניידרובסקי (התאום החנון של לאון ההומוסקסואל האקסצנטרי). לבסוף בוריס השקט הוא זה שנבחר על ידי הצופים להיות המודח הראשון. אך בהפתעה שהוכרזה בתוכנית של לינוי בר גפן, "מה קורה", הוחזר בוריס לווילה לאחר שב"קשת" הוצפו בפניות נזעמות של צופים על כך שגם מיקי לוין (החברה של מאיה בוסקילה) הייתה צריכה להיות מועמדת להדחה. ארז טל ואסי עזר, המנחים, מיהרו להתנצל ולשבח את הצופים על כך שהם "האח הגדול" האמיתי. העובדה שהתוכנית משודרת בשידור חי, הם תירצו, עלולה לגרום לטעויות אבל גם נותנת הזדמנות לתקן אותן בזמן.

האם באמת היה מדובר בטעות או שמא זהו ספין מתוכנן בקפדנות מראש? אני נוטה לכיוון הספין. הווידויים של המתמודדים מול "האח הגדול" לא נעשו בשידור חי אלא היו ערוכים לקראת התוכנית בערב. להפקה היה מספיק זמן לספור את הקולות ולתכנן את המניפולציה על הצופים. אחרי יום בלבד בווילה, שום דבר מעניין באמת לא קרה. ולא, יוסי הדורבן מחפש צרצר מעצבן זה לא מעניין. המושכים בחוטים תלשו שיערות ושאלו את עצמם איך אפשר ליצור דרמה במקום שבו אין ועלו על הדרך המהירה והבטוחה לגרום לזעזוע אצל המתמודדים ואצל הצופים בו זמנית. דרך גאונית אמנם, אך בטח שלא טהורה.

מיהרו להתנצל ולשבח את הצופים על כך שהם "האח הגדול" האמיתי. אסי עזר וארז טל
 

מחושבת ומפוברקת ככל שתהיה, בדיוק כמו כל תוכנית ריאליטי אחרת, זה לא משנה, כשמציעים לישראלי לפלוש לפרטיותם של אנשים מהשורה ולבהות בשגרה המשעממת שבה הם נתונים, הוא יבוא עם אשתו, ילדיו והכלב. המציצנות האופיינית לסדרות המציאות מגיעה כאן לשיאה, את הכל ניתן לראות ולשמוע בשידור חי, מכל זווית אפשרית בווילה עוקבות המצלמות אחר המתמודדים, גם במקלחת.

באתר של "קשת" ניתן לצפות בנעשה בבית במשך כל היום, ולבחור בין ארבע מצלמות - שתיים קבועות במטבח ובבריכה ושתי מצלמות במאי שמשנות מיקום לפי עניין. בכל מעבר בין המצלמות חייבים לצפות בפרסומת כמובן. שתי דקות לאחר שהסתיימה התוכנית בערב הפתיחה החלו גולשים להיכנס לאתר בהמוניהם 70,000 משתמשים ייחודיים, כפול ממספר הכניסות בערב הגמר ב"כוכב נולד". מהר מאוד האתר קרס. עד הבוקר נרשמו 276,000 כניסות של משתמשים ייחודיים ו-400,000 צפיות בוידיאו.

הזכיינית אף הגדילה ושיתפה פעולה עם HOT. במשך שלושת החודשים הקרובים ניתן לצפות בחינם בנעשה בווילה במשך 24 שעות ביממה בערוץ 20 בממיר הדיגיטלי. בנוסף, כל יום ב- 23:00 ישודר מגזין יומי שיסכם את היום שהיה, באדיבות האתר של "קשת". המגזין ישודר בערוצים "ביפ", "הבידור הישראלי", וב- VOD, כמובן, בחינם.

כולנו מציצנים ורכלנים, זהו טבע האדם, והדשא של השכן תמיד יהיה ירוק יותר. אך אל לנו לשכוח שהבידור שמספקת הטלוויזיה המסחרית נועד להביא לה תועלת כספית. לנו היא יכולה רק להזיק. במקום שנתעסק בחיים שלנו, במטרות שאנו רוצים להשיג ובאנשים שאנו אוהבים, מפתים אותנו לחיות את החיים ולהתרגש מהריגושים של אנשים אחרים. באמת תמיד חלמתם להיות זבוב על הקיר?

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
0 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©