הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
מציאות מעוותת
 
רזים וחטובים, מזרחיים שהשתכנזו, ערבייה שחיה בשלום עם הסביבה היהודית – אלה מרכיבי המיינסטרים שמאכלסים את "האח הגדול". את יוסי אבידר זה מרגיז
מאת יוסי אבידר | 30.09.2008
 

הוא לבש סרבל עבודה שחור ונכנס לחדר מספר אחת. שם בתא הקטנטן ניצב שולחן כסוף וצנצנות שקופות הונחו זו על גבי זו. על השולחן חיכה מכתב בו הייתה כתובה המשימה היומית: "עליך להכניס את כל אחד מהחרקים לצנצנת ולהדביק עליה מדבקה עם שם של כל חרק". הוא הכניס את ידו אל תוך תיבת החרקים, "בוא הנה, לאן אתה בורח. בוא הנה, יא בן כלב" קילל בעצבנות לאחר שאחד החרקים עקץ אותו. הוא החל מנער את התיבה במהירות כדי לבלבל את החרקים "סוטול, סוטול, סוטול, סוטול, סוטול. הופ, טשטוש".

כשסיים למיין את הג'וקים בקופסאות, העניק יוסי לתיקנים שמות של בנות והחליט שלאון, ההומוסקסואל המוחצן, הוא גם בחורה, ולכן אפשר לרשום את שמו בקטגוריה של הנשים. בעוד יוסי מבצע את המשימות הללו בגפו, נפתחה הדלת לגינה, ודיירי הבית יצאו ונהנו מיום פיקניק מפנק. בסופו של אותו יום עבודה במפעל המאולתר, יוסי סיפר לדיירים שמיין "פקאנים", מה שהתברר בסופו של דבר  שכוונתו ל"תיקנים". וכמובן שאנחנו מדברים על האפיזודה המפורסמת מ"האח הגדול".
נראה כי יוצרי סדרות הריאליטי הרבות שרצות על המסך, הבינו כי משעמם לנו לצפות בשחקנים שנותנים לנו רגשות מזויפים ונמאס לנו מפעלולים ופירוטכניקה. אנו מוכנים לוותר על תסריט קפדני כל עוד הדמויות הן אמיתיות ומייצגות עבורנו את החיים האמיתיים.

שילוב מושלם לכאורה ליצירת חיכוכים ובעיות. עינב בובליל
 

16 הנבחרים שנכנסו לווילה היו אמורים כביכול לייצג את מגוון האוכלוסייה. בעונה הנוכחית אכן יש ערבייה, דתי, חוזרת בשאלה, הומו, הומופוב, פריחה, ערס וצפונבונית. לכאורה, שילוב מושלם לחיכוכים ובעיות, אך בפועל ישנה כאן דומיננטיות תקשורתית של הקבוצה החברתית ההגמונית. לעניות דעתי, אופן ייצוגן ובחירתן של הדמויות בתוכנית הוא סטריאוטיפי. אינני יודע אם שמתם לב, אבל כל אותם דיירים שנבחרו הינם אנשים רזים עד חטובים. אבל אם נסתכל סביבנו, או נביא סטטיסטיקה, קיים בארץ אחוז נכבד באוכלוסייה הסובל מבעיות משקל. מדוע אם כן רק עינב בובליל אינה דקת גזרה?

הדמויות שנבחרו לסדרה הינן כאלה שעונות עד כמה שניתן לקטגוריות של ההגמוניה החברתית המורכבת מגברים, יהודים, אשכנזים, חילוניים, ילידי-הארץ, בריאים, צעירים, הטרוסקסואלים. המזרחים שנמצאים בסדרה עינב, יוסי, שי, הם למעשה כאלה שכבר הצליחו בחברה הישראלית, אך לא בגלל שהפגינו בולטות מזרחית. הם הרבה יותר אשכנזים ממזרחים, ולכן התקבלו לתוכנית. הפרדוקס הינו שאחוז נכבד מהאוכלוסייה הישראלית הינם מזרחים טיפוסיים, ויש מנה לא מבוטלת של ערסים. אבל לווילה הם לא הגיעו.

רנין, הערבייה, נראית יותר ישראלית מאשר שאר בנות הווילה. אשר, הדתי, נראה חילוני לא פחות משאר הבנים. דהיינו, הדמויות של רנין ואשר אינן מייצגות אבטיפוס לבחורה ערבייה ולבחור דתי. לדעתי, גם כאן חטאו המפיקים בניסיונותיהם לטשטש את המאפיינים המיוחדים של האוכלוסיות השונות, ובניסיונותיהם לקרבם למיינסטרים ההגמוני כמה שניתן. 

מכונת הכסף מדברת
 

בליהוקו של לאון לתפקיד ההומוסקסואל, בחרו יוצרי הסדרה טקטיקת ייצוג מסוימת להומואים בחברה הישראלית. לאון הינו דימוי מגוחך לדמות ההומוסקסואל הנשי, ובכך הוא מחזק את הסטריאוטיפ העממי ואף מותיר את ההומוסקסואל בשוליה של החברה בלי לאיים עליה. לאון הינו ליצן משעשע, צווחני, היסטרי ושטותי באופן מגוחך. כך, באמצעות הפרקטיקה הזאת מוכנסת דמות ההומוסקסואל לסדרה באופן ממוקד וסטריאוטיפי, כבעל אפיונים המיוחסים לו מנקודת מבטה של ההגמוניה. טענתי היא, שהומוסקסואלים שאינם מזדהים עם דמותו של לאון נדחקים מייצוגם הטלוויזיוני. 

למגינת ליבי, בימינו אלה, תקשורת ההמונים כבר הפכה לשופרו של המעמד השליט. היא מפיצה את מסריו, ואלה מסייעים לו לבצר את מעמדו. דהיינו, מסרים קפיטליסטיים החותרים אך ורק למטרה אחת - רייטינג. עבור יוצרי הסדרה, "המטרה מקדשת את האמצעים" אף במחיר הדרה של קבוצות שלמות מהשיח התקשורתי. האמצעים כשרים למהדרין אף אם המציאות המוצגת על המרקע משפיעה על אמונותיהם של הצופים ומטביעה דימויים על המציאות. האם המפיקים חשבו כיצד מרגישה ילדה בעלת עודף משקל, כשהיא צופה בתוכנית ואין ולו דמות אחת המשמשת עבורה מקור להזדהות? וכיצד חשים מזרחים או הומוסקסואלים הזוכים לייצוג מעוות בסדרה? או אנשים בעלי מום כזה או אחר? אך לצערי, בעולם קפיטליסטי אין מקום להרהורי לב שכאלה. בעולם כזה מכונת הכסף מדברת בשם עצמה.

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
2 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
1. אז מה אתה אומר בעצם?
ירון קלנר 01.10.2008
 
 
2. אתה לא חושב שהגזמת קצת???
השוטר הרע 01.10.2008
 
 
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©