הזיקית
 
 
   
 
 
  עמוד הבית
|
כנסו-כנסו
|
אודות
|
צרו קשר
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
 
 
 
 
 
 
 
חיפוש:
 
 
חפש
 
חיפוש מתקדם>
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פה קבור הכלב
 
מה קרה לממשלת סינגפור, שהחליטה דווקא לקנות בעשרות אלפי דולרים תוכניות לימוד ישראליות? רוני לוין מחפש תשובה
מאת רוני לוין | 25.12.2008
 

השבוע פורסם כי משלחת של מורים מישראל תצא לסינגפור כדי ללמד את המורים שם איך לקדם תלמידים ולעודד אותם לחשוב מחוץ לקופסה. מן הידועות הוא שתלמידי סינגפור הנמצאים בקביעות בצמרת דירוג ה"טימס" הבינלאומי (המבחנים שמדרגים את הישגיהם של תלמידי התיכון במתמטיקה ומדעים) לא מצליחים להגיע להישגים מדעיים ממשיים. דווקא ישראל, שמדשדשת אי שם במקום ה- 24, מצליחה לייצר תעשיית היי-טק משגשגת, ומדעניה הם אלו שקוטפים את פרסי הנובל. הבעיה, על פי הסינגפורים, נמצאת בחינוך, שמבוסס על שינון ולמידת כללים, מיונים קשוחים למוסדות הלימוד ורמת תחרותיות גבוהה. אך אינו מחנך ליצירתיות, חשיבה עצמית ויזמות שיכשירו את הלומדים לחיים.

אינני מומחה לענייני סינגפור, אולם הם אינם נשמעים אנשים חכמים כל כך. מבלי להתייחס לעונש המלקות בישבן אותו הם מכנים מלחמה בפשע, ותהליך השינון המכני אותו הם מכנים חינוך, קשה להאמין שהם סבורים כי מערכת החינוך הישראלית תורמת לרמת היצירתיות של דור העתיד. אם כבר ההיפך הוא הנכון. ישראל דווקא מנסה לדמות את מערכת החינוך שלה לזו של לסינגפור. ילדים בכיתה א', שעד לא מזמן התפלשו בארגז החול, נבחנים בהכתבות, מקבלים מאסה של שיעורי בית, ואף מתבקשים להכין מצגת, אותה הם אמורים להעביר.

הילדים שולטים בעולם הצרכנות כאשר הם מחליטים אילו מוצרים ההורים ירכשו
תצלום: SXC

אם כן, מהיכן נובעת היצירתיות הישראלית? במידה והיא אכן קיימת, התשובה פשוטה למדי - מהבית. מגיל קטן הילד הישראלי מורגל לכך שהוא זה שקובע כיצד יתנהלו העניינים. הילדים שולטים בעולם הצרכנות כאשר הם מחליטים אילו מוצרים ההורים ירכשו, מעורבים בעסקאות נדל"ן כאשר מחליטים היכן המשפחה תגור, ובעלי השליטה הבלעדית במכשיר הכי חשוב בבית - המחשב. כך גם אצלנו במשפחה. כבר מגיל שבע בן דודתי הוא שמחליט לאן כולנו ניסע ביום העצמאות הבא. מהי ההיוריסטיקה שהשפיעה על ההחלטה שלו, כלומר על פי איזה קריטריונים הוא קיבל אותה? לא ברור, אבל הוא זה שקובע.

ההבדל בין הילד הסינגפורי לישראלי הוא שהראשון גדל לתוך מערכת חינוך קשוחה ותובענית, שחותרת למצוינות וגורמת לו לנהוג כך גם במסגרות הלימודיות (כפי שניתן לראות באותם דירוגים), אבל בתמורה מתקבעת במוחו חשיבה תבניתית, שלעולם לו תאפשר לו באמת לפרוץ את הגבולות. הזימון של צוות המורים הישראלי מראה שהסינגפורים עלו על הבעיה, אבל הפתרון שהם מצאו נראה מופרך, לפחות כמו הדרך שמלכתחילה הביאה אותם לשם.

לעומתו, הילד הישראלי בא מבית שונה לגמרי. כאשר הוא נתקל במערכת חינוך שדורשת ממנו התמדה ושינון, הוא מגיב בדיוק כפי שחונך לכך בבית - הוא מצפצף עליה מתוך ידיעה גמורה שביום שהוא יחליט לקחת את עצמו בידיים וללמוד ברצינות, הוא יעשה זאת בלי שום בעיה. כאשר התזמון הנכון מגיע, הוא הופך לתלמיד מצטיין. אולם פה קבור הכלב - החשיבה היצירתית והביקורתית נשמרה, ובכך הגבולות של כיווני החקירה העתידיים הם אינסופיים.

נתון נוסף מציין שהסינגפורים רכשו את התוכנית לחשיבה יצירתית במחיר של עשרות אלפי דולרים לשנה. למרות הכל, ייתכן והם עשו עסקה טובה. אחרי הכל, כיצד ניתן להסביר את העובדה כי גם לאחר כל כך הרבה שנים שה- DNA של מערכת החינוך במדינה נשאר בתהליך אבולוציוני, שהיא עוברת רפורמה מהפכנית בכל שנתיים, שאין לה שום כלים להתמודד עם תלמידים מוכשרים או יצירתיים, ואין טעם בכלל להרחיב על התאמת רמת הלמידה באופן אישי לכל תלמיד ובכל זאת, היא עדיין מצליחה לשווק את עצמה ואפילו למכור תוכניות חינוך לכל העולם - מלבד יצירתיות.

 
הוספת תגובה  הוספת תגובה
 
הדפסה  הדפסה
 
שילחו לחבר  שילחו לחבר
כנסו כנסו
 
2 תגובות
לקריאת כל התגובות ברצף
1. חח חבל עליהם
רבי יוסף בעל הנס 25.12.2008
 
 
2. המוח היהודי ממציא לנו פטנטים.
דלית 23.05.2009
 
 
 
עוד בנושא זה
 
 
עוד מאותו כותב
 
 
 
 
 
powered by 
  המערכת
 
 
הזיקית בפייסבוק
 
 
בית הספר לתקשורת
 
 
רדיו קול הקמפוס
 
 
תנאי שימוש
 
כל הזכויות שמורות ©